Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 July, 2010

Kerjasama hapuskan aedes - Harden



Caption:

1. 1MALAYSIA...Harden (berdiri tengah kiri) sedang menunjukkan simbol 1Malaysia bersama para hadirin yang lain ketika berlangsungnya program itu.
2. RASMI...Harden sedang menyempurnakan simbolik penanaman pokok sambil disaksikan oleh hadirin yang lain ketika berlangsungnya program berkenaan.

SRI AMAN, Isnin (26 Julai) - Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis menyeru kesemua agensi kerajaan, agensi swasta, badan bukan kerajaan (NGO) dan persatuan sekitar daerah ini agar menjalinkan hubungan kerjasama yang erat dalam membendung pembiakan nyamuk Aedes.
Katanya, kesemua pihak perlu mempertingkatkan peranan masing-masing dalam membendung pembiakan nyamuk Aedes memandangkan spesis nyamuk terbabit amat berbahaya sebagai punca kepada penyakit Demam Denggi yang dihidap oleh manusia sehingga ke hari ini. 
Atas sebab berkenaan kata Harden, semua pihak yang terlibat perlu mengadakan pelbagai kempen kesedaran terhadap masyarakat termasuk mereka yang tinggal di kawasan kesedaran bagi membolehkan mereka membendung pembiakan spesis nyamuk berkenaan.
“Setiap agensi kerajaan, swasta, persatuan, dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) perlu memainkan peranan penting dalam bersama-sama menjaga kebersihan alam sekitar dari tempat pembiakan nyamuk Aedes.
“Mereka perlu saling bekerjasama untuk mengadakan pelbagai aktiviti dan kempen yang mampu menyedarkan golongan masyarakat terhadap bahaya penyakit yang mampu dibawa oleh nyamuk Aedes,” katanya.
Harden berkata demikian ketika berucap merasmikan Kempen Kebersihan dan Anti Denggi 2010 anjuran Majlis Daerah Sri Aman bertempat Kampung Sri Wangi, Jalan Kejatau, Sri Aman baru-baru ini.
Selain itu beliau juga berharap agar semua pihak mempertingkatkan peranan diri masing-masing untuk membantu kerajaan memberi kesedaran terhadap orang ramai akan kepentingan menjaga tahap kebersihan di kawasan tempat tinggal masing-masing di masa yang akan datang.
"Menerusi Kempen seperti ini, kita berharap agar dapat memberikan kesedaran kepada masyarakat setempat agar sentiasa menjaga kebersihan sekeliling dan juga di dalam rumah,” katanya.
Hadir sama ialah Timbalan Pengerusi Ahli Majlis Daerah Lubok Antu, Kanselor immy Chong dan pembantu kepada Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat.
 
Tamat....  

No comments:

Post a Comment