Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 July, 2010

Bangkai buaya hanyut di wharf Sri Aman


Caption: YE YE MATI PUN BOLEH MASUK PAPER...Foto sumbangan United Daily News menunjukkan bangkai buaya yang terapung di Ulu Sungai Batang Lupar sebelum ia dipercayai hanyut ke kawasan jeti Dermaga Perdagangan Sungai Batang Lupar awal pagi hari ini.

SRI AMAN, Rabu (28 Julai) – Orang ramai gempar hari ini apabila seekor bangkai buaya ‘katak’ sepanjang 10 kaki panjang dengan lebar 40 sentimeter hanyut ke bawah jeti Dermaga Perdagangan Sungai Batang Lupar Sri Aman awal pagi hari ini.

Utusan Sarawak yang bergegas ke kawasan dermaga berkenaan pada 7.40 pagi hari ini mendapati bahawa kawasan sekitar jeti terbabit sedang busuk dipercayai datangnya dari bangkai buaya yang berada di bawah jeti berkenaan.

“Bangkai buaya berkenaan mulanya hanyut di luar kawasan jeti ini setengah jam yang lalu. Bagaimanapun disebabkan oleh faktor arus air hasil kejadian pasang surut maka bangkai berkenaan mungkin telah hanyut di bawah jeti ini.

“Tidak saya bayangkan jika bangkai buaya terus berada di bawah jeti ini. Bau busuk dari bangkai buaya berkenaan mungkin tidak akan menyebabkan orang ramai tidak dapat goyang kaki ketika minum di gerai jeti ini pada waktu petang,” kata seorang penduduk yang mendakwa melihat bangkai buaya berkenaan sebelum itu.

Disebabkan oleh faktor keselamatan kawasan jeti berkenaan, kakitangan Utusan Sarawak tidak berupaya untuk mengambil gambar bangkai buaya terbabit yang tidak diketahui punca kematiannya sebelum itu.

Bagaimanapun Utusan Sarawak yang melakukan siasatan lanjut berhubung perkara ini yakin bahawa bangkai buaya berkenaan telah hanyut dari kawasan hulu Sungai Batang Lupar di Engkilili ketika berlaku proses pasang surut di sungai berkenaan.

Akhbar United Daily News pada tarikh 28 Julai melaporkan seorang pekebun di Engkilili menemui bangkai seekor buaya katak sepanjang 10 kaki yang terapung di sungai berdekatan kawasan kebunnya kelmarin.

Laporan terbabit turut memberitahu bahawa buaya berkenaan mungkin telah mati semenjak tiga atau empat hari yang lepas dan dihanyutkan oleh faktor air pasang surut di Sungai Batang Lupar sehingga ke kawasan jeti terbabit bermula dari malam tadi hingga awal pagi hari ini.

Buaya berkenaan juga dipercayai pernah menyerang seorang penduduk di Engkilili ketika melakukan urusan perikanan di sungai berkenaan namun berjaya menyelamat diri dengan berpaut pada tunggul pokok di sungai terbabit.

Tamat.

No comments:

Post a Comment