Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

31 July, 2010

Along @ Donny cebur bidang pantang Tatoo


Caption: FOKUS...Donny atau Along (belakang) ketika sedang sibuk mengukir Tatoo di belakang badan Ellison Lingoh iaitu pemilik restoran dalam bandar Sri Aman hari ini.

SRI AMAN, Jumaat (30 Julai) – Bakat terpendam dalam diri boleh digunakan untuk memajukan hidup masing-masing dalam apa jua bidang sekiranya ia mampu diekploitasi dengan betul.

Begitulah perihalnya Donny anak Balikau, 26, yang bijak mengekploitasi bakat terpendam dalam diri untuk dijadikan sebagai karier pengukir Tatoo bagi peminat seni ukiran badan dalam kawasan Sri Aman selama ini.

Untuk itu, penulis berkesempatan untuk menemuramah beliau yang merupakan anak jati Iban kelahiran Kampung Nanga Telaus, Lubok Antu ketika menerima langganan seorang penduduk yang mahu menggunakan khidmatnya untuk mengukir Tatoo di badannya hari ini.

“Saya mula mempelajari ilmu ukir Tatoo daripada seorang rakan dari Serian dan Sarikei ketika bekerja di Johor sebagai seorang pembuat pagar pada tahun 2003 dahulu. Dari situ saya mulai berjinak-jinak dalam bidang ini dengan mengukir Tatoo untuk pelanggan di rumah sewa dalam kawasan Johor.

“Malahan saya pernah muncul sebagai pemenang naib juara untuk Pertandingan ‘Pantang (Tatoo) Iban yang dianjurkan di Selangor pada tahun 204. Selepas itu barulah saya mengambil keputusan untuk pulang ke Sarawak untuk mengembangkan karier ini,” katanya.

Beliau yang lebih mesra dikenali dengan nama Along kemudiannya menerima tempahan yang begitu banyak untuk mengukir Tatoo di badan pelanggan dari kawasan Miri, Sibu, Kuching dan Sri Aman.

Oleh yang demikian tidak hairanlah nama beliau sering meniti di bibir setiap peminat ukiran Tatoo dalam kawasan Sri Aman dan Lubok Antu semenjak Donny pulang ke Sarawak semenjak tahun 2005.

“Saya hanya belajar sampai darjah 6 sahaja di SK Batang Ai. Bagaimanapun kemahiran terpendam dalam diri saya telah berjaya mengubah masa depan hidup saya semenjak tahun 2005.

“Pengajarannya di sini ialah jangan sia-siakan bakat terpendam anda kerana jika bakat itu dapat diekploitasi dengan betul maka ia dapat menyumbang kepada peningkatan taraf hidup anda,” katanya.

Karier berkenaan telah berjaya menampung pendapatan Donny sekeluarga sehingga sekarang. Justeru beliau yang kini sentiasa sibuk menerima tempahan pelanggan bercita-cita untuk membuka kedai ukiran Tatoo di Bandar Sri Aman pada masa akan datang.

“Mereka yang mahu mendengar pengalaman saya dalam bidang ini boleh menghubungi saya sendiri menerusi talian telefon 012-8496594. Untuk berjaya kita mesti gigih berusaha dan belajar untuk menjayakan bakat kita selepas ini,” katanya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment