Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

23 February, 2010

Jangan dengar hasutan orang berhubung isu tanah - Naroden


Caption: MANFAATKAN...Naroden (kiri) sedang menyampaikan cek kepada penerima (kanan) sambil disaksikan oleh (dari kiri) Felicia, Simoi, Majuan, Harden dan Masir pada majlis itu.

SRI AMAN, Selasa (23 Feb) – Dakwaan mengenai kononnya kerajaan akan mengambilalih tanah milik rakyat sebaik sahaja surat hakmilik tanah mereka tamat tempoh selepas ini adalah tidak benar sama sekali.

Menteri Muda Perancangan dan Pengurusan Sumber, Haji Naroden bin Haji Majais berkata ia adalah merupakan dakwaan yang sengaja disebarkan oleh pihak tertentu untuk mengurangkan pengaruh kerajaan terhadap rakyat menjelang pilihan raya negeri ini nanti.

“Itu bukan dasar Kerajaan Negeri untuk mengambilalih tanah rakyat sekiranya surat hakmilik tanah mereka tamat tempoh sepertimana yang didakwa oleh pihak tertentu pada masa sekarang.

“Kerajaan sebaliknya telah bertimbang rasa dengan rakyat sebelum ini dengan membenarkan mereka memperbaharui surat hakmilik tanah masing-masing tanpa mengira waktu disamping bayaran premium tanah secara ansuran,” katanya.

Beliau yang juga Menteri Muda Pembangunan Usahawan dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simunjan berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Penyampaian Cek Pampasan Dan Surat Hakmilik Tanah di Dewan Suarah Sri Aman hari ini.

Bagaimanapun surat hakmilik tanah milik rakyat kata Naroden mungkin tidak akan diperbaharui semula sekiranya tanah terbabit termaktub dalam rancangan pembangunan kerajaan selepas ini.

“Namun begitu kita akan menggunakan saluran atau prosedur yang sah terhadap mana-mana tanah rakyat yang termaktub dalam rancangan pembangunan kerajaan selepas ini seperti pembayaran wang pampasan terhadap pemilik tanah itu sendiri.

“Justeru jangan dengar hasutan pihak lain berhubung isu ini. Rakyat terutamanya pemilik tanah harus berpandangan lebih jauh untuk menentukan masa hadapan ekonomi dan pendidikan keluarga masing-masing selepas ini,” katanya.

Naroden turut menambah keselesaan hidup rakyat akan dapat dicapai sekiranya projek pembangunan dilaksana berdekatan dengan penempatan rakyat itu sendiri iaitu di atas tanah milik masing-masing.

Hadir sama ialah Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden Hollis, Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat, ADUN Lingga, Hajah Simoi Haji Peri, Timbalan Residen Sri Aman (Sosial), Felicia Tan, Pegawai Daerah Sri Aman, Bujang Mudin dan Penguasa Jabatan Tanah dan Survei Sri Aman, Majuan Jeraie.

Naroden dan Harden pada majlis itu menyampaikan cek pampasan yang mencatatkan nilai keselurun berjumlah RM430,171.89 kepada 46 orang penerima dan surat hakmilik tanah kepada 77 orang penerima pada majlis itu.

Tamat.

No comments:

Post a Comment