Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

20 February, 2010

Benak angkat Sri Aman - Mong


Caption: TERUSKAN USAHA...Mong (tengah) sambil disaksikan Shamshuddin (tengah) ketika sedang menyampaikan sijil kepada seorang peserta malam tadi.

news by Rosita Apong,

RTM Sri Aman


SRI AMAN, Jumaat (19 Feb) - Fenomena Benak di Sungai Batang Lupar mula mengangkat Sri Aman sebagai salah sebuah lokasi pelancongan popular di negeri ini demikian menurut Menteri Muda Pelancongan (Penyelarasan dan Penyelidikan), Mong anak Dagang.

Disamping mengangkat populariti Sri Aman, Benak menurut beliau juga merupakan salah satu faktor penting yang menjana perkembangan industri pelancongan di Bahagian Sri Aman selepas ini.

“Namun untuk bergantung sepenuhnya kepada Benak dalam memajukan industri pelancongan Sri Aman mungkin agak sukar untuk dilaksanakan.

“Oleh yang demikian pihak yang berkaitan perlu mengetengahkan lain-lain produk yang mempunyai potensi untuk dibangunkan terutama sekali yang berkaitan dengan pelancongan alam semulajadi,” katanya.

Dengan berbuat demikian kata Mong ia sekaligus membolehkan Bahagian Sri Aman mencapai matlamatnya sebagai hub pelancongan alam semulajdi di Sarawak di masa akan datang.

Beliau yang juga Menteri Muda Pertanian meluahkan pandangan ini ketika berucap merasmikan Malam Penghargaan Bagi Peserta Ekspedisi Gunung Lesong 2009 di Rumah Rehat Sri Aman malam tadi.

Selain beliau juga berpendapat bahawa aktiviti pengembaraan ke kawasan hulu di beberapa batang sungai seperti Ulu Lemanak, Ulu Engkari, Ulu Batang Ai dan Ulu Skrang perlu diketengahkan dengan lebih meluas selepas ini.

“Selain itu keindahan serta keunikan Gunung Lesung di Banting, Lingga juga boleh dimajukan sebagai produk pelancongan. Dengan berbuat demikian kita akan dapat mempromosi keunikan alam semulajadi di Sri Aman kepada pelancongan luar di masa akan datang,” menurut beliau.

Mong pada majlis itu turut melahirkan rasa bangga terhadap usaha Majlis Kebajikan dan Sukan Anggota-Anggota Kerajaan Negeri Sarawak (MAKSAK) Sri Aman yang telah memulakan langkah pertama mempromosi produk pelancongan Sri Aman melalui Ekspedisi Gunung Lesong pada tahun lepas.

“Justeru saya mencadangkan agar MAKSAK Sri Aman mengadakan program yang serupa dengan menerokai potensi Banjaran Kelingkang yang telah menjadi sempadan Malaysia / Indonesia sebelum ini,” katanya.

Hadir sama ialah Residen Sri Aman, Abang Shamshuddin Abang Seruji, Pegawai Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional Bahagian Sri Aman, Mohamad Yusli Nassir, Pegawai Jabatan Hal Ehwal Khas Sarawak (JASA) Bahagian Sri Aman, Whelthon Lumpoi dan para ketua jabatan yang lain.


Mong pada majlis itu telah mengumumkan peruntukan bernilai RM10,000 kepada Kelab Rekreasi Anggota Kerajaan (MAKSAK) Bahagian Sri Aman. Tamat.

No comments:

Post a Comment