Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 January, 2010

Rayong mahu pertahankan kerusi DUN Engkilili guna tiket BN


Mugshot: DR JOHNNICAL RAYONG NGIPA

SRI AMAN, Isnin (25 Jan) – Dr Johnnical Rayong anak Ngipa menyatakan kesediaannya untuk mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Engkilili atas tiket Barisan Nasional (BN) sekiranya diberikan kepercayaan untuk berbuat demikian menjelang pilihan raya negeri kelak.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai hasrat Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) yang bakal meletakkan calonnya untuk bertanding menentang calon BN di kawasan Engkilili dalam pilihan raya negeri akan datang.

Rayong telah mengistyiharkan dirinya sebagai rakan BN setelah berjaya menumpaskan Johnatan Krai Pilo dari Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP) ketika bertanding di kerusi DUN Engkilili atas tiket Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) pada pilihan raya tahun 2006.

“Saya tidak gentar terhadap mana-mana calon pembangkang mahupun bebas yang bakal bertanding dengan saya untuk merebut kerusi DUN Engkilili pada pilihan raya negeri akan datang.

“Untuk demikian saya telah pun menjelajah ke seluruh rumah panjang atau kampung dalam DUN Engkilili dan menyumbang Projek Kecil Luar Bandar (MRP) kepada semua penduduk yang memerlukannya,” menurut beliau.

Dr Rayong sepertimana wakil rakyat BN lain turut mendapat peruntukan MRP daripada kerajaan BN untuk diagihkan kepada rakyat pilihan raya DUN Engkilili sebelum ini.

Selain itu beliau juga bersedia mengibarkan bendera daripada komponen parti BN dalam negeri ini demi mengenepikan calon pembangkang atau bebas di kawasan DUN Engkilili menjelang pilihan raya negeri ini.

Terdahulu Presiden SNAP, Edwin Dundang menyatakan hasratnya untuk meletakan calon bagi merebut kerusi kawasan DUN Layar dan Engkilili sambil mendakwa bahawa kerusi itu milik mereka.

PKR juga turut menyatakan hasratnya untuk meletakkan calon wanita di kawasan itu sambil menamakan Angela Jabeng yang merupakan isteri kepada Baginda Minda.

Baginda yang bekas ahli Parti Rakyat Sarawak juga pernah bertanding bertanding di DUN Engkilili atas tiket PKR pada pilhan raya negeri 2001 tetapi kecundang dengan hanya mendapat undi 156.
Tamat...


No comments:

Post a Comment