Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 January, 2010

Perlaksanaan projek sawit perlu kata sepakat penduduk - Harden


Caption: TERIMALAH...Harden (kiri) menyampaikan cek replika bayaran insentif kepada Jegai (kanan) sambil disaksikan oleh (dari kanan) Rickson, Samuel, Jaul, Paul, Meehan dan Penghulu Jacob Chendan pada majlis itu.

SRI AMAN, Jumaat (29 Jan) – Sejumlah RM830,000 wang pendahuluan (up front payment) telah dibayar kepada 475 penduduk yang menyertai skim projek penanaman kelapa sawit di Undop, Batu Lintang, Sri Aman semenjak tahun 2006 dahulu.

Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis berkata bayaran pendahuluan terbabit dilakukan oleh Sarawak Oil Palm Plantation (SOP) PELITA terhadap 1,700 hektar tanah milik 475 orang penduduk Batu Lintang yang telah dibangunkan untuk projek penanaman sawit sebelum ini.

“Bayaran wang pendahuluan bernilai RM830,000 berkenaan telah dibayar sebanyak enam peringkat terhadap kesemua pemilik tanah yang telah melibatkan diri dalam projek penananam sawit di Undop, Batu Lintang antara tahun 2006 hingga 2009.

“Justeru diharapkan agar bayaran wang pendahuluan terbabit dapat menyakinkan penduduk bahawa kerajaan komited untuk mempertingkatkan taraf hidup mereka menerusi projek pembangunan tanah sebelum ini misalanya penanaman sawit secara komersial,” katanya.

Beliau yang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simanggang berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Pembayaran Wang Insentif kepada Peserta Projek Pembangunan Tanah NCR Blok Ulu Undop SOP PELITA Batu Lintang Plantation Sdn Bhd di Sekolah Kebangsaan (SK) Batu Lintang Sri Aman hari ini.

Sementara itu Harden juga mahu pemilik tanah di kawasan Undop, Batu Lintang untuk mencapai kata sepakat terlebih dahulu sebelum pihak pemaju memulakan usaha penanaman sawit ke atas tanah mereka selepas ini.

“Pertelingkahan mengenai soal tanah antara pemiliknya boleh menyebabkan kelewatan terhadap perlaksanaan projek terbabit ke atas tanah mereka selepas ini. Justeru saya menasihatkan anda agar bekerjasama dengan pihak pemaju dan kerajaan demi menjayakan projek penanaman sawit di Undop, Batu Lintang kelak,” katanya.

Terdahulu Harden telah menyampaikan wang insentif yang mencatatkan nilai keseluruhan berjumlah RM143,718 kepada 363 peserta dari Blok Estate 1 Undop Batu Lintang yang terlibat dalam projek penanaman sawit pada majlis itu.

Beliau juga turut menyampaikan cek peruntukan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) yang mencatatkan nilai keseluruhan berjumlah RM106,000 kepada 26 buah Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dari sekitar kawasan Batu Lintang.

Hadir sama ialah Setiausaha Tetap Kementerian Kemajuan Tanah, Datu Jaul Sameon, Pegawai Eksekutif SOP Sarawak, Paul Wong, SOP Group Plantation Controller, Chua Kian Hong, Pengurus Wilayah Selatan PELITA, Samuel Batok, Jurutera Bahagian JKR Sri Aman, Meehan Jorai, wakil Pejabat Daerah Sri Aman, Rickson dan Pengerusi LDC Ulu Undop, Jegai Jawa.

Tamat.








No comments:

Post a Comment