Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

20 January, 2010

Pembinaan jambatan di Pantu tepis dakwaan pembangkang - Snowdan


Mugshot: SNOWDAN DONALD LAWAN

PANTU, Rabu (20 Jan) – Pembinaan Jambatan Batang Strap yang menelan kos bernilai RM20.4 juta bermula 9 November tahun lepas di daerah kecil Pantu, Sri Aman sekaligus menepis dakwaan pembangkang yang menuduh kerajaan mengabaikan pembangunan di kawasan luar bandar selama ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Balai Ringin, Snowdan anak Donald Lawan berkata pembinaan jambatan di Sungai Batang Strap pernah menjadi isu pihak pembangkang sebelum ini sehingga menjejaskan sokongan rakyat terhadap Barisan Nasional sebelum ini.

“Ia terbukti apabila sokongan rakyat terhadap kerajaan BN di kawasan Ulu Sebuyau dan seberang Sungai Batang Strap, Pantu merosot pada pilihan raya DUN (2006) dan juga parlimen (2008) sebelum ini.

“Justeru apabila saya mula menjadi ADUN di sini bermula tahun 2006 dahulu, saya telah bertindak segera untuk menyelesaikan isu terbabit sehingga akhirnya kerajaan berjaya membina Jambatan Batang Strap sepanjang 182.4 meter dengan kos bernilai RM20.4 juta,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Perasmian Pecah Tanah Bagi Pembinaan Jambatan Batang Strap dalam daerah kecil Pantu, Sri Aman yang disempurnakan oleh Ketua Menteri, Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud kelmarin.

Pembinaan jambatan terbabit menurut beliau membuktikan bahawa kerajaan BN serius dalam melaksanakan kerja menaiktaraf hidup rakyat dalam negeri ini khususnya di DUN Balai Ringin.

“Jambatan ini bakal menghubungkan semua 23 buah rumah panjang dengan 4,000 orang rakyat dan empat buah sekolah yang terdapat di seberang Sungai Batang Strap ke Pekan Pantu bermula 1 Februari tahun hadapan.

“Faedahnya ialah sistem jalan raya menerusi jambatan ini akan membuka lebih banyak lagi kawasan bagi sektor perladangan dan pertanian disampingkan memudahkan rakyat membawa hasil pertanian mereka ke Pekan Pantu dan ke pusat bandar dalam negeri ini,” katanya.

Oleh itu Snowdan merakamkan penghargaannya terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Ketua Menteri, Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud kerana telah merealisasikan aspirasi rakyat di Pantu dalam DUN Balai Ringin.

Hadir sama ialah Timbalan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu anak Numpang, Menteri Pembangunan Infrastruktur dan Perhubungan, Dato Sri Michael Manyin anak Jaong, Menteri Kemajuan Tanah, Dato Sri Dr James Jemut Masing, para menteri muda, ahli parlimen, ketua kaum dan penduduk dalam kawasan Pantu.

Tamat.


1 comment:

  1. nma alu bdau berengkah ngadu jambatn??????????????????

    ReplyDelete