Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

20 January, 2010

Kerajaan target kawasan pedalaman dibangun menjelang akhir RMK10 - Manyin


Caption: SEDIA...Manyin (hadpaan), Jabu (kanan beliau) dan Snowdan (baju putih) ketika mengiringi persediaan Taib (dalam jengkaut) untuk majlis pecah tanah di Pantu kelmarin.

PANTU, Rabu (20 Jan) – Kerajaan berharap agar sistem perhubungan dalam seluruh kawasan negeri Sarawak dapat diwujudkan sepenuhnya menjelang akhir Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK10) ini nanti.

Menteri Pembangunan Infrastruktur dan Perhubungan, Dato Sri Michael Manyin anak Jaong berkata ia disebabkan masih wujudnya jurang besar di antara kawasan dalam dan luar bandar negeri ini dari segi penyediaan jaringan sistem perhubungan terhadap penduduk.

“Sekurang-kurangnya kerajaan mahu semua penempatan penduduk di kawasan luar bandar dalam negeri ini mempunyai rangkaian sistem perhubungan terutamanya jalan raya walaupun ia tidak berturap menjelang akhir RMK10 nanti,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Perasmian Majlis Pecah Tanah Bagi Pembinaan Jambatan Batang Strap dalam daerah kecil Pantu, Sri Aman kelmarin yang disempurnakan oleh Ketua Menteri iaitu Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud.

Selain itu kerajaan menurut Manyin juga kini memberikan tumpuan terhadap projek pembangunan di seluruh kawasan luar bandar dalam negeri ini sebelum Malaysia taraf negara maju dalam tempoh 10 tahun akan datang.

“Hakikatnya kita masih jauh ketinggalan dari segi pembangunan dalam kawasan bandar negeri ini walaupun Sarawak negeri ke-3 terbaik dari segi pembangunan di Malaysia berbanding lain-lain negeri.

“Atas sebab ini kerajaan memberi fokus utama terhadap projek pembangunan di kawasan luar bandar menerusi RMK9 dan RMK10 demi kebaikan penduduk bagi tempoh 10 tahun akan datang,” katanya.

Hadir sama ialah Timbalan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu anak Numpang, Menteri Kemajuan Tanah, Dato Sri Dr James Jemut Masing, ADUN Balai Ringin, Snowdan Lawan, para menteri muda, ahli parlimen, ketua kaum dan penduduk dalam kawasan Pantu.

Terdahulu kerajaan telah membina jambatan sepanjang 182.4 meter dengan kos bernilai RM20.4 juta bermula 9 November tahun lepas dan dijangka siap menjelang 2 Februari tahun hadapan.

Tamat.


No comments:

Post a Comment