Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 January, 2010

DID perlu turun padang terang projek pembangunan terhadap penduduk - Uggah

DEBAK, Isnin (25 Jan) – Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) disaran agar menjelaskan kepada rakyat tentang projek yang dilaksanakan oleh mereka dalam kawasan penduduk itu demi kelancaran perlaksanaan projek berkenaan selepas ini.

Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Douglas Uggah anak Embas berkata penduduk perlu tahu secara terperinci tentang projek yang dilaksanakan oleh JPS dalam kawasan penempatan bagi mengelak daripada berlakunya sebarang pertikaian berhubung projek terbabit.

“JPS harus turun padang untuk menjelaskan kepada penduduk tentang perlaksanaan sesuatu projek itu agar mereka lebih faham tujuan serta fungsi projek itu terhadap hidup penduduk itu sendiri.

“Jika penduduk tidak dibawa berbincang dengan baik maka perlaksanaan projek itu boleh tergendala terutama sekali dari segi soal bayaran pampasan terhadap tanah atau harta benda yang terlibat dalam projek berkenaan,” katanya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Betong berkata demikian ketika ditemui pemberita sebaik sahaja selesai Sesi Dialog Antara Penduduk Kampung Debak dan Jabatan Pengairan dan Saliran Betong di Dewan Larkid, Debak, Betong hari ini.

Selain itu Uggah juga menekan aspek kerjasama di antara kerajaan dan penduduk ketika berlangsungnya sesebuah projek pembangunan di kawasan penempatan masing-masing selepas ini.

“Taraf hidup penduduk akan meningkat sekiranya projek itu berjaya dilaksanakan di kawasan masing-masing. Justeru saya menasihatkan semua penduduk untuk memberi kerjasama yang berterusan terhadap kerajaan sekiranya projek pembangunan dilaksana dalam kawasan mereka,” kata Uggah.

Hadir sama ialah Jurutera Bahagian, Jabatan Kerja raya (JKR) Bahagian Betong, Richard Tajan, Pengurus Besar SACOFA, Haji Jemat Bujang, para pegawai kerajaan dan ketua kaum dari Kampung Debak, Betong.

Terdahulu kerajaan telah memperuntukan sebanyak RM2.6 juta bagi menjayakan perlaksanaan Projek Tebatan Banjir di Kampung Debak, Betong.

Daripada jumlah terbabit, sejumlah RM2 juta diperuntuk untuk membina benteng sepanjang 2.3 kilometer dan lapan buah pintu air (flood gate) di kawasan Sungai Batang Ribas sekarang.

Tamat.

No comments:

Post a Comment