Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

22 December, 2008

Simon - Selesai sendiri masalah air bertakung di kedainya


Caption: SELESAI SENDIRI...Simon sedang memahat lubang kecil dari permukaan simen yang tidak rata berdekatan premis perniagaan menuju ke sebuah longkang demi mengurangkan takungan air akibat hujan lebat selama ini.

SRI AMAN, Selasa (23 Dis) – Gara-gara ingin mengurangkan takungan air disebabkan musim hujan pada masa sekarang, seorang pemilik kedai berdekatan dengan premis bangunan CIMB di bandar ini bertindak sendiri untuk mengubahsuai sendiri kawasan longkang yang berdekatan dengan kedainya.

Kakitangan Utusan Sarawak yang secara kebetulan melalui kawasan kedainya mendapati bahawa pemilik kedai terbabit iaitu Simon Wong sedang sibuk memahat laluan berlubang di atas permukaan simen menuju ke longkang besar yang terletak berhampiran kedai miliknya pada waktu pagi hari ini.

“Setiap kali hujan lebat, kawasan luar kedai saya akan ditakungi air sehingga menimbulkan kesukaran terhadap para pelanggan yang ingin ke kedai ini untuk membeli alat tulis dan pelbagai lagi.

“Disebabkan permukaan simen yang tidak rata, saya telah bertindak sendiri memahat satu laluan saliran yang kecil menuju ke longkang berdekatan untuk mengurangkan takungan air di hadapan kedai saya ini sekiranya hujan lebat melanda kembali,” katanya kepada Utusan Sarawak.

Pihak berkuasa tempatan menurut Simon lagi perlu mengambil tindakan untuk mengubahsuai semula permukaan simen tidak rata yang terdapat di beberapa buah kedai termasuk milik beliau dalam bandar ini.

Ianya menurut beliau amat penting untuk memudahkan air hujan mengalir kembali ke dalam longkang yang dibina oleh pihak berkuasa tempatan sebelum ini di kawasan deretan kedai dalam bandar Sri Aman.

“Saya percaya penduduk akan lebih selesa untuk membeli barang di kawasan ini sekiranya pihak berkuasa tempatan meratakan kembali laluan pejalan kaki bersimen yang tidak rata sebelumnya,” menurut Simon.

Tinjauan lanjut Utusan Sarawak juga mendapati bahawa jalan pintas bertar yang terletak berdekatan dengan premis berkenaan telah rosak dan dipenuhi oleh takungan air hujan sehingga menyusahkan pengguna kenderaan di bandar ini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment