Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

22 December, 2008

Koleksi news pilihan - Bas terbabas di Sutong





Caption:

MALANG...Bas ekspress yang dinaiki oleh 37 penumpang terbabas di kawasan Sutong, Sri Aman menerusi kejadian yang berlaku sekitar jam 5 pagi hari ini. Foto:ZULIA HAJI JEMAT

SRI AMAN, Khamis ( 4 dis) – Dua kanak-kanak mengalami cedera ringan apabila bas ekspress yang mereka naiki terbabas di kilometer 13, Jalan Sri Aman / Betong sekitar jam 5 pagi hari ini.

Menurut sumber kejadian kemalangan berlaku apabila bas ekspress yang membawa sejumlah 37 orang penumpang terbabit sedang dalam perjalanan dari Miri menuju ke Kuching.

“Ketika bas ekspress terbabit melimpasi laluan selekoh jalan di kawasan Sutong yang terletak tidak jauh dari persimpangan Jalan Kuching / Sri Aman muncul sebuah lori treller yang secara kebetulan juga sedang dalam perjalanan menuju ke arah Betong dari Sri Aman.

“Pemandu lori treller berkenaan dipercayai telah menggunakan lampu tinggi sebelum kedua-dua kenderaan ini berselisih di kawasan Sutong sehingga menyebabkan pemandu bas ekspress terbabit gagal melihat kawasan hadapan jalan,” menurut sumber di tempat kejadian.

Menyedari bahawa lori treller terbabit menggunakan lampu tinggi, pemandu bas ekspress terbabit kemudiannya bertindak memberi isyarat lampu kepada lori berkenaan supaya pemandu lori berkenaan menurunkan lampu tingginya.

Bagaimanapun pemandu lori treller terbabit kata sumber dipercayai tidak bertindak menurunkan lampu tingginya sehingga menyebabkan bas ekspress berkenaan terbabas di kawasan kiri jalan.

“Kemalangan ini menyebabkan dua orang penumpang kanak-kanak mengalami kecederaan ringan dan seterusnya dihantar ke Hospital Bahagian Sri Aman untuk tujuan rawatan lanjut,” kata sumber lagi.

Tamat.


No comments:

Post a Comment