Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

18 December, 2008

Huruf Jawi di bongkah batu ular gergasi






Caption:

1. TAKSUB...Zulia (kanan) dan Naga (kiri beliau) sedang melihat huruf Jawi yang tertera pada Batu Nabau berkenaan di kawasan rumah panjang Bukong, dalam daerah kecil Engkilili, Sri Aman baru-baru ini.

2. UNIK...Inilah rupa gambar huruf Jawi yang diambil dari jarak dekat pada bahagian Batu Nabau berkenaan.

SRI AMAN, Jumaat ( 19 dis) – Kisah mengenai kewujudan Batu Nabau di daerah kecil Engkilili, Sri Aman yang tersiar di muka surat hadapan suratkhabar ini pada 19 Disember (Jumaat) sudah semestinya menarik perhatian para pembaca yang belum lagi mengetahui tentang keunikan batu berkenaan.

Bagaimanapun bagi rombongan yang telah melawat bongkah batu terbabit pada 18 Disember lalu, kewujudan tulisan huruf Jawi di bahagian tengah Batu Nabau ini sudah semestinya menjadi tanda tanya kepada mereka yang telah melihatnya dengan sendiri secara lebih dekat.

Itulah perkara yang terjadi kepada Penyelia Pemasaran Utusan Sarawak cawangan Sri Aman, Zulia Haji Jemat yang mula menyedari kewujudan tulisan huruf Jawi pada bahagian tengah Batu Nabau berkenaan.

“Huruf Jawi Lama yang terukir pada bahagian tengah batu berkenaan telah menarik perhatian saya apabila buat pertama kalinya mengesan kewujudan tulisan ini dari jarak dekat.

“Huruf Jawi iaitu Alif, Lam, Haa, Nun, Mim dan Sin tersusun dalam keadaan terbalik dan terpisah di antara satu sama lain. Tetapi jika iya disusun dengan tepat kesemua gabungan huruf Jawi ini boleh membentuk nama kalimah Allah,” katanya ketika memantau Batu Nabau berkenaan.

Sebaik sahaja mengambil gambar kewujudan huruf jawi berkenaan, beliau kemudiannya membawa perkara terbabit terhadap beberapa orang rakan yang lebih arif mengenai tulisan Jawi untuk pengesahan lanjut.

“Mereka juga berkata demikian ketika saya menunjukkan gambar mengenai kewujudan huruf Jawi ini kepada mereka. Itulah tanda kebesaran Allah kepada umatnya di dunia ini,” kata Zulia sambil menambah bahawa tulisan Jawi ini hanya boleh ditafsir oleh orang yang benar-benar mahir dalam penggunaan bahasa Jawi.

Kewujudan tulisan huruf Jawi pada bongkah Batu Nabau ini juga turut menarik perhatian Nelson Naga Alam, Setiausaha Sulit kepada Menteri Muda Permodenan Pertanian iaitu Datuk Dublin Unting Ingkot bersama ahli rombongan lain.

Batu Nabau, iaitu sebongkah batu besar yang menyerupai ular gergasi ini mempunyai ukuran panjang melebihi 30 kaki dan diameter melebihi dua meter. Ia terletak kira-kira 50 meter daripada Rumah Nyalau Muang, Bukong, Engkilili.

Kisah mengenai kewujudan Batu Nabau ini mula tersebar apabila seorang lelaki berketurunan Siam dari Kuala Lumpur mengalami mimpi mengenai ular gergasi menjadi batu sehingga menjurus pencariannya di kawasan Engkilili ini.

Tamat.



No comments:

Post a Comment