Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

01 February, 2012

Setiap rumah panjang perlu pasuka bomba sukarela - Nyalau


Caption: MANFAATKAN...Nyalau menyampaikan cek kepada Tr Jensen sambil disaksikan oleh Mong dan Rayong pada majlis berkenaan.

ENGKILILI, Isnin (30 Jan) – Setiap rumah panjang digalakkan untuk menubuhkan Pasukan Sukarelawan Bomba bagi menangani kejadian kebakaran di peringkat awal dalam kawasan penempatan masing-masing selepas ini.

Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak berkata demikian ketika berucap pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Rumah Jensen Nyanggau, Pematoh, Engkilili kelmarin.

Katanya penubuhan Pasukan Sukarelawan Bomba mampu berfungsi sebagai pasukan tindakan awal dalam menbendung merebaknya api kebakaran di rumah panjang mereka sebelum ketibaan pasukan Jabatan Bomba Dan Penyelamat selepas itu.

“Justeru saya menggesa agensi kerajaan terutama sekali Pejabat Daerah untuk bekerjasama dengan pihak Jabatan Bomba Dan Penyelamat untuk mewujudkan pasukan seperti itu di rumah panjang.

“Kedua-dua pihak boleh membantu memberi kursus tentang langkah-langkah awal mengenai pencegahan kebakaran ataupun memadam api yang betul sekiranya berlaku kebakaran selepas ini,” katanya.

Nyalau yakin usaha ini akan membolehkan Pasukan Sukarelawan Bomba bertindak dengan lebih efisyen dalam menjaga keselamatan harta benda dan nyawa penduduk rumah panjang daripada musibah kebakaran di masa akan datang.

Malah usaha ini secara tidak langsung menurut beliau mampu membantu pihak Jabatan Bomba Dan Penyelamat sebelum ketibaan mereka ke tapak kejadian kebakaran berkenaan selepas itu.

“Bagamanapun saya kesal apabila terdapat segelintir penghuni rumah panjang yang bertindak menyelamatkan harta-benda terlebih dahulu daripada memadam api kebakaran kecil dan masih mampu dipadam dalam kawasan mereka.

“Perkara ini tidak sepatutnya berlaku memandangkan penghuni rumah teres di bandar juga akan memadam api kebakaran kecil di kawasan kejiranan mereka terlebih dahulu daripada bertindak menyelamat harta sendiri,” katanya.

Terdahulu Menteri Muda Pertanian Datuk Mong Dagang telah merasmikan majlis itu sambil disaksikan oleh ADUN Engkilili, Dr Johnnical Rayong Ngipa, Pegawai Daerah Betong, Fridah Belik dan tetamu khas yang lain.

Nyalau menerusi majlis berkenaan telah menyerahkan cek peruntukan Projek Kecil Luar Bandar bernilai RM10,000 kepada JKKK Jensen Pematoh dan RM3,000 lagi untuk biro wanita rumah panjang terbabit.

Tamat..

No comments:

Post a Comment