Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

01 February, 2012

KRT Tanjung Engkabang sahut seruan 1 Malaysia

Caption: 1MALAYSIA...Ahli KRT Tanjung Engkabang bergambar kenangan ketika mengadakan kunjungan Tahun Baru Cina di Taman Norita malam tadi.

SRI AMAN, Rabu (1 Februari) – Kawasan Rukun Tetangga (KRT) Tanjung Engkabang telah menyahut seruan 1 Malaysia apabila mereka mengadakan aktiviti kunjung-mengunjung bersempena sambutan Tahun Baru Cina 2012 dalam Bandar Sri Aman malam tadi.

Rombongan sambutan Tahun Baru Cina 2012 yang disertai lebih daripada 15 orang ahli ini telah bermula sekitar jam 8 malam dan diketuai oleh Pengerusi KRT Tanjung Engkabang iaitu Mas Mashore Haji Maslem.

Beliau ketika ditemui memberitahu amalan kunjung-mengunjung seperti ini adalah amat penting demi mewujudkan semangat muhibbah dikalangan penduduk berbilang kaum dari masa ke semasa.

“KRT Tanjung Engkabang juga berfungsi sebagai salah satu platform untuk merapatkan lagi hubungan antara penduduk berketurunan Melayu, Iban dan Cina dalam kawasan Sri Aman.

“Justeru kita berharap agar amalan seperti ini akan dapat menjadi contoh kepada mana-mana KRT di kawasan Sri Aman dalam membantu kerajaan mewujudkan semangat perpaduan dikalangan penduduk pada masa akan datang,” katanya.

Mashore turut memberitahu bahawa amalan seperti ini akan dapat memperkukuhkan lagi semangat kekitaan di antara penduduk berbilang kaum di Sri Aman menerusi perlaksanaan Gagasan 1 Malaysia.

Terdahulu rombongan KRT Tanjung Engkabang telah memulakan kunjungan Tahun Baru Cina ke kediaman seorang ketua kaum Cina dalam bandar ini iaitu Kapitan Kueh Aik Seng dan keluarga.

Mereka kemudiannya mengadakan kunjungan yang serupa ke kediaman rakan-rakan berketurunan Cina di Taman Norita selepas itu sebelum aktiviti mereka selesai menjelang jam 11 malam.

Tamat.

No comments:

Post a Comment