Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

01 February, 2012

Tiga keluarga dari Kampung Lubuk, Sri Aman hadapi ancaman hakisan sungai


Caption: PERLU PERHATIAN...Gambar menunjukkan keretakan dan mendapan tanah di benteng penghadang hakisan yang disebabkan oleh proses hakisan sungai di kawasan Kampung Lubuk, Sri Aman.

SRI AMAN, Rabu (1 Feb) – Tiga buah rumah penduduk dalam kawasan Kampung Lubuk berhampiran Jalan Kampung Masjid Baru, Sri Aman berhadapan dengan ancaman masalah tanah runtuh pada masa sekarang.

Seorang penduduk iaitu Norlia Shaidi berkata masalah terbabit timbul apabila proses hakisan di tebingan Sungai Batang Lupar Sri Aman meretakkan benteng penghadang hakisan berdekatan ketiga-tiga buah rumah tersebut.

“Benteng penghadang hakisan yang dibina pada tahun 2009 itu mula mengalami keretakan serta rekahan yang serius disebabkan oleh proses hakisan oleh air dari sungai berkenaan.

“Lagipun keadaan nyata diburukkan lagi dengan musim hujan pada akhir tahun lepas hingga menyebabkan kejadian mendapan tanah di bawah benteng penghadang hakisan berdekatan rumah mereka,” menurut beliau.

Atas sebab ini kata Norlia penduduk di kawasan Kampung Lubuk memohon agar projek pembinaan benteng penghadang hakisan yang baru dapat dipercepatkan segara selepas ini demi membendung masalah terbabit.

Beliau dan penduduk Kampung Lubuk yakin bahawa keadaan akan menjadi lebih serius sekiranya hujan lebat turun berterusan selama seminggu ditambahi pula dengan kejadian air pasang bah disebabkan oleh fenomena Benak di sungai berkeaan selepas ini.

“Justeru kami merayu kerajaan agar dapat mempertimbangkan segera bantuan bencana alam kepada penduduk kampung di sini,” katanya sambil menambah agar masalah terbabit dapat diselesaikan segera sebelum berlakunya kejadian tidak diingini selepas itu.

Terdahulu kerajaan sebelum ini telah pun mewujudkan pelan cadangan bagi membina benteng penghadang banjir bermula dari kawasan Kampung Hulu hingga ke Kampung Hilir Sri Aman yang menelan kos RM8 juta.

Tamat.

No comments:

Post a Comment