Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

01 February, 2012

Tiada isu lagi pasal dakwaan tanah rampas tanah rakyat - Mong


Caption: SELAMAT DATANG YB...Mong sedang berjabat tangan dengan penduduk Rumah Jensen sambil diikuti oleh Nyalau dan Rayong dari belakang sebaik sahaja tiba di situ kelmarin.

ENGKILILI, Isnin (30 Jan) – Penduduk kawasan luar bandar perlu sedar bahawa isu kerajaan merampas tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) adalah merupakan satu fitnah yang sengaja direka-reka oleh pihak pembangkang.

Menteri Muda Pertanian (Penyelidikan Dan Penyelarasan) Datuk Mong Dagang berkata fitnah terbabit bertujuan untuk melemahkan sokongan penduduk terhadap kerajaan Barisan Nasional (BN) lebih-lebih lagi menjelang pilihan raya umum akan datang.

“Lagipun Kerajaan Barisan Nasional (BN) sememangnya akan membayar pampasan terhadap penduduk sekiranya tanah milik mereka ini diambil-alih bagi tujuan pembangunan.

“Dengan kata lain dakwaan bahawa kerajaan merampas tanah penduduk adalah tidak benar. Itu cuma satu mainan politik oleh pihak pembangkang bagi meraih sokongan mereka pada pilihan raya nanti,” katanya.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Begunan berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Rumah Jensen Nyanggau, Pematoh, Engkilili kelmarin.

Selain itu Mong juga menasihatkan penduduk kawasan luar bandar agar tidak berselisih faham di antara satu sama lain ketika kerajaan BN mahu melaksanakan kerja sukatan primeter terhadap tanah NCR masing-masing.

“Jika mahu kerja penyukatan perimeter terhadap tanah NCR masing-masing diselesaikan dengan lancar maka semua pemilik haruslah mengamalkan sikap muafakat di antara satu sama yang lain selepas ini,” katanya.

Beliau menerusi majlis itu juga turut menyuarakan sokongannya terhadap William Nyalau Badak sekiranya dicalonkan semula untuk mempertahankan kerusi Parlimen Lubok Antu milik BN itu pada pilihan raya umum akan datang.

Hadir sama ialah Ahli Parlimen Lubok Antu,William Nyalau Badak, ADUN Engkilili, Dr Johnnical Rayong Ngipa, Pegawai Daerah Betong, Friday Belik, wakil Penguasa Jabatan Tanah Dan Survei Bahagian Betong, Ramsay Selat, para kakitangan kerajaan dan ketua kaum di sini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment