Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

01 February, 2012

Masir minta pengundi Cina di Sri Aman turun mengundi pada PRU13 akan datang


Caption: RASMI...Masir (empat kanan) ketika bersama Rohani dan Harden menyempurnakan upacara memotong kek perayaan pada majlis itu malam kelmarin.

SRI AMAN, Rabu (1 Feb)  – Penduduk berketurunan Cina dalam kawasan Parlimen Sri Aman diseru agar meluangkan masa selama sejam bagi untuk turun mengundi pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) akan datang.

Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat berkata masa depan pembangunan kawasan Parlimen Sri Aman khasnya kawasan bandar bergantung kepada tindakan mereka ketika menjelang pilihan raya terbabit.

“Saya meminta penduduk Cina untuk turun mengundi pada PRU13 ini nanti. Saya rasa ia tidak menjadi masalah kepada mereka untuk meluangkan masa selama beberapa jam bagi menentukan masa depan Sri Aman bagi tempoh lima tahun akan datang.

“Justeru saya berharap agar mereka menyokong sepenuhnya Barisan Nasional (BN) pada PRU13 ini nanti agar kawasan Sri Aman terus menikmati arus pembangunan semasa di masa akan datang,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina serta Malam Kebudayaan Dan Keseniaan Cap Goh Mei 1 Malaysia sempena Pesta Cap Goh Mei Bahagian Sri Aman 2012 di Tokong Ciyun, Sri Aman malam kelmarin.

Sementara itu Masir juga memuji tindakan persatuan Cina di Sri Aman yang menganjurkan acara Perarakan Cap Goh Mei dan majlis rumah terbuka bersempena perayaan Tahun Baru Cina di sini pada setiap tahun.

“Saya menyokong sepenuhnya majlis dan acara seperti ini memandangkan ia secara tidak langsung dapat mewujudkan kesatuan dan semangat kekitaan dikalangan penduduk berbilang kaum dalam kawasan Sri Aman.

“Dengan kata lain program berkenaan dapat menjayakan lagi perlaksanaan Gagasan 1 Malaysia seperti yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebelum ini,” katanya.

Masir menerusi majlis berkenaan telah menyampaikan cek peruntukan yang mencatatkan nilai keseluruhan berjumlah RM50,000 kepada beberapa buah persatuan Cina dalam kawasan Parlimen Sri Aman.

Majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina serta Malam Kebudayaan Dan Keseniaan Cap Goh Mei 1 Malaysia ini telah dirasmikan oleh Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan, Datuk Hajah Rohani Abdul Karim.
  
Hadir sama ialah Menteri Muda Pembangunan Luar Bandar Dan Perumahan, Datuk Francis Harden Hollis Residen Sri Aman, Johnathan Lugoh, Pengerusi pengelola majlis, Tay Yaw Ming, para pegawai kerajaan dan ketua kaum di sini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment