Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

06 February, 2012

Kenaikan elaun tugas RELA dapat respon positif


JEMAT...Sokong


IJAU...Wajar


KUANG..Harap cepat dikuatkuasa


SRI AMAN, Ahad (5 Feb) – Cadangan kenaikkan elaun bertugas pasukan Ikatan Relawan Rakyat (RELA) sebanyak RM2 sejam dianggap sebagai rahmat dikalangan anggota RELA Daerah Sri Aman.

Ia merupakan maklumbalas mereka terhadap persetujuan kerajaan dalam menaikkan jumlah kadar elaun berkenaan buat pegawai dan anggota lain-lain pangkat bagi pasukan RELA pada 28 Januari lepas.

Ketua Perhubungan RELA Kawasan Batu Lintang, Kapten (RELA) Zulia Haji Jemat berkata beliau amat menyambut baik pengumuman kenaikan kadar baru elaun ini memandangkan kadar elaun sebelum ini masih belum mencukupi.

“Kadar bayaran elaun tugas untuk kategori pegawai RELA pada masa sekarang adalah sebanyak RM5.80 sejam manakala bayaran elaun tugas untuk kategori lain-lain pangkat pula ialah RM4 sejam.

“Sekiranya kenaikan dikuatkuasakan kelak maka elaun tugas pegawai RELA selepas itu adalah RM7.80 dengan anggota lain-lain pangkat menerima elaun tugas sebanyak RM6 sejam. Ia nyata tampak berbaloi,” katanya.

Manakala itu Penolong Pegawai RELA Daerah Sri Aman, Mejar (RELA) Joshua Ijau pula berpendapat bahawa kenaikan elaun tugas terbabit akan dapat menampung perbelanjaan anggota yang turun melaksanakan tugas dari kawasan luar bandar.

Pegawai dan anggota RELA dari kawasan luar bandar katanya terpaksa menanggung belanja minyak kenderaan dan juga makan minum masing-masing ketika turun berkhidmat di kawasan bandar.

“Dengan kata lain cadangan kenaikkan elaun tugas terbabit akan dapat melegakan kesemua pegawai dan anggota RELA seiring dengan kemajuan negara pada masa sekarang,” katanya.

Justeru Prebet (RELA) Liew Koh San berharap agar kerajaan dapat menguatkuasakan kenaikan elaun tugas RELA terbabit secepat mungkin sebelum menjelang pilihan raya umum akan datang.

Terdahulu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika mengumumkan kenaikan elaun itu memberitahu ia sejajar dengan tindakan kerajaan yang sentiasa mementingkan kebajikan rakyat disamping menjaga kebajikan semua pihak.

Tamat.


No comments:

Post a Comment