Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

24 January, 2012

Tuai Rumah perlu nyatakan jumlah MRP yang diterima daripada kerajaan kepada rakyat

Caption: SELAMAT DATANG...Nyalau (hadapan) bersama Rayong (belakang) ketika diringi penduduk sebaik sahaja tiba di Rumah Panjang Merindun Skim kelmarin.

ENGKILILI, Selasa (24 Jan) – Tuai Rumah harus jujur memberitahu anak buahnya tentang jumlah peruntukan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) yang disalurkan oleh kerajaan menerusi wakil rakyat untuk rumah panjang mereka selepas ini.

Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak berkata ia penting agar penduduk yang berada di bawah pentadbiran rumah panjang itu mengetahui jumlah MRP yang disalur bagi tujuan pembangunan rumah panjang masing-masing.

“Kita tidak mahu timbul perbalahan berhubung jumlah sebenar peruntukan MRP oleh kerajaan dikalangan penduduk rumah panjang terbabit disebabkan oleh kegagalan oleh Tuai Rumah menjelaskan perkara itu kepada mereka.

“Justeru Tuai Rumah perlu bertindak segera mengadakan mesyuarat dengan penduduk di bawah jagaan mereka untuk menerangkan jumlah peruntukan MRP yang telah diterima daripada kerajaan selepas itu,” katanya.

Beliau menyampaikan nasihat ini berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Rumah Irak, Merindun Skim dalam kawasan daerah kecil Engkilili kelmarin.

Selain itu Nyalau juga menasihatkan penduduk khasnya dalam kawasan Lubok Antu untuk menolak segala pembohongan yang digembar-gemburkan oleh pihak pembangkang di kawasan mereka.

“Berilah sokongan kepada saya sekiranya saya dipilih semula untuk mempertahankan kerusi Parlimen Lubok Antu milik Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum Ke-13 akan datang demi masa pembangunan kawasan kita,” katanya.

Hadir sama ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong Ngipa, Pegawai Jabatan Hal Ehwal Khas bagi Parlimen Lubok Antu, Geoffery Baja Maba Ricky dan ketua kaum di sini.

Nyalau menerusi majlis berkenaan telah mengumumkan peruntukan MRP bernilai RM7,000 kepada JKKK Tuai Rumah Irak dan RM3,000 lagi untuk biro wanita rumah panjang berkenaan.

Tamat…




No comments:

Post a Comment