Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

18 January, 2012

Rayong kecewa Tuai Rumah ikut pembangkang


Caption: TERIMALAH...Nyalau sedang menyampaikan cek peruntukan kepada seorang penerima sambil disaksikan oleh Rayong (enam kiri) ketika berlangsungnya majlis itu kelmarin.

ENGKILILI, Rabu (18 Jan) – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong Ngipa melahirkan rasa dukacita berhubung sikap sesetengah Tuai Rumah yang mengikut jejak pihak pembangkang selama ini.

Katanya Tuai Rumah perlu sedar bahawa mereka dilantik oleh kerajaan untuk memajukan kawasan kampung disamping membantu kerajaan menyelesaikan masalah rakyat dari masa ke semasa.

“Namun ada sesetengah Tuai Rumah yang mengabaikan tanggungjawab ini. Mereka lebih gemar mengikut pihak pembangkang berkempen ke sana ke sini daripada menyelesaikan masalah hidup rakyat.

“Inilah perkara yang amat mendukacitakan saya. Kesimpulannya Tuai Rumah yang bersikap seperti ini tidak sewajarnya menerima elaun berjumlah RM450 sebulan daripada Kerajaan Barisan Nasional (BN),” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat dan Fialog Lapangan Pengukuran Tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) Di Bawah Inisiatif Baru NCR di Dewan Skim Skrang, Engkilili kelmarin.

Selain itu faktor kesihatan kata Rayong tidak seharusnya dijadikan sebagai kriteria utama untuk seseorang individu yang mahu bertanding sebagai calon bagi sesebuah pilihan raya umum terbabit.

“Semua orang boleh jatuh sakit tanpa mengira masa. Paling pentingnya di sini ialah calon yang mahu bertanding dalam sesebuah pilihan raya itu haruslah tahu melaksanakan tanggungjawabnya terhadap rakyat apabila sudah menang.

“Justeru saya meminta rakyat dalam kawasan Parlimen Lubok Antu terus menyokong William Nyalau Badak sekiranya beliau dicalonkan semula untuk bertanding mempertahankan kerusi parlimen milik BN ini pada pilihan raya umum akan datang,” katanya.

Hadir sama ialah Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak, Penguasa Jabatan Tanah Dan Survei Bahagian Sri Aman, Mohamad Razali Arshad, Pegawai Tadbir Daerah Kawasan Engkilili, Brayan Lenya, wakil Ketua Polis Daerah Lubok Antu, Cif Inspektor Robert Achan, para pegawai kerajaan dan ketua kaum di sini.

Terdahulu majlis dialog yang dirasmikan oleh Nyalau ini telah membabitkan para pemilik Tanah NCR dari kawasan Sungai Tembong, Tanjung Rambai dan Sungai Lipat, Skrang.

Tamat.


No comments:

Post a Comment