Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

20 January, 2012

Kumpulan SPDP5 belum fikir mahu tubuh parti baru - Entrie


LUBOK ANTU, Jumaat (20 Jan) – Kumpulan SPDP5 masih belum mempunyai sebarang hasrat untuk menubuhkan sebuah parti baru semenjak keahlian mereka dalam Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) diberhentikan sebelum ini.

Lima anggota kumpulan SPDP5 ini ialah ADUN Marudi, Datuk Sylvester Entrie Muran, ADUN Tasik Biru, Datuk Peter Nansian, Ahli Parlimen Mas Gading, Datuk Dr Tiki Lafe, ADUN Batu Danau, Paulus Palu Gumbang dan  ADUN Bekenu, Rosey Yunus.

“Kami berlima masih belum memikirkan perkara itu...namun kita tunggu dan lihat sajalah,” kata Sylvester ketika ditanya oleh pemberita mengenai hasrat mereka untuk penubuhan parti baru selepas dipecat dari SPDP.

Kumpulan SPDP5 ini tambah beliau masih lagi kekal sebagai wakil rakyat Barisan Nasional (BN) memandangkan mereka telah dipilih oleh rakyat (menerusi tiket BN) pada pilihan raya umum lepas.

Atas sebab ini kumpulan SPDP5 kata Entrie akan tetap meneruskan tugas sebagai wakil rakyat di dalam kawasan DUN atau Parlimen masing-masing walaupun tidak bersama SPDP.

“Soal sama ada kami berlima di dalam atau di luar parti itu (SDPD) adalah tidak penting. Paling penting sekali ialah kelima-lima kami perlulah terus berkhidmat sebagai wakil rakyat di kawasan masing-masing dari masa ke semasa,” katanya.

Sementara itu keputusan percalonan semula Datuk Tiki Lafe di Parlimen Mas Gading pada pilihan raya umum akan datang tegas beliau sebenarnya bergantung kepada pihak pemimpin atasan BN iaitu Ketua Menteri dan Perdana Menteri.

Tiki menurut Slyvester masih kerap turun padang menemui rakyat di dalam kawasan parlimennya selama ini walaupun kerja yang beliau lakukan tidak diketahui oleh ramai pihak.

“Mungkin ia disebabkan oleh kekurangan publisiti daripada pihak media. Justeru mereka yang mengatakan Tiki kurang turun padang selama ini adalah merupakan cerita rekaan daripada ahli-ahli SPDP yang tidak senang terhadap beliau,” katanya.

Slyvester yang juga Menteri Muda Kemudahan Awam juga yakin bahawa Tiki adalah merupakan calon yang boleh menang di kerusi Parlimen Mas Gading sekiranya beliau diberi kepercayaan untuk bertanding semula di situ pada pilihan raya umum nanti.

Terdahulu beliau telah mewakili Menteri Kemudahan Awam, Datuk Amar Haji Awang Tengah Ali Hassan bagi merasmikan Majlis Pecah Tanah Projek Bekalan Air Luar Bandar Kawasan Lubok Antu di Wong Entungan, Jalan Batu Kaya di sini hari ini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment