Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

02 January, 2012

Keberanian juga ada batasnya

Caption: BERISIKO ATAU TIDAK? Gambar menunjukkan sejumlah ramai penduduk ketika menumpang sebuah lori yang menuruni kawasan jalan raya bercuram di kawasan Bukit Begunan, Sri Aman.

SRI AMAN, Sabtu (31 Dis) – Keberanian juga mempunyai batasnya lebih-lebih lagi ketika anda sedang memandu ataupun menumpang sesebuah kenderaan itu di kawasan jalan raya yang dianggap amat berbahaya.

Ini kerana sedikit kecuaian akan menyebabkan nyawa pemandu bersama penumpang ditimpa bahaya kemalangan disebabkan oleh keberanian yang cuba ditempuh oleh mereka sebelum itu.

Terbaru penulis telah berupaya mengambil gambar sebuah lori yang sedang membawa ramai penumpang (dipercayai pekerja) ketika sedang menuruni jalan raya kawasan Bukit Begunan, Sri Aman pada 23 Disember lepas.

Keberanian pemandu dan penumpangnya menuruni laluan jalan raya Bukit Begunan yang curam itu menyebabkan timbulnya pertanyaan dalam diri penulis terhadap bahaya yang ditempuhi oleh golongan terbabit.

Sudahlah ramai, ada di antara penumpang yang duduk di belakang lori berkenaan dilihat oleh penulis bertindak seakan-akan biasa tanpa mengendahkan risiko kemalangan ketika menuruni jalan kawasan tersebut.

Sememangnya tidak dapat dibayangkan akibatnya jikalau lori berkenaan hilang kawalan terhadap brek dan seterusnya meluncur laju menuruni laluan jalan raya Bukit Begunan berkenaan.

Justeru membawa sejumlah penumpang yang ramai dalam sesebuah lori bukanlah satu perkara bijak melainkan jika kesemua mereka duduk di belakang lori terbabit dengan amalan keselamatan sempurna.

Seboleh-bolehnya janganlah penumpang lori berkenaan bertengek di tepi belakang lori tersebut memandangkan satu kesilapan kecil ketika menuruni kawasan Bukit Begunan boleh membawa padah kepada dirinya sendiri.

Lagipun Bukit Begunan sering dianggap sebagai kawasan ‘keras’ selama ini maka diharap agar pengguna kenderaan mengamalkan sikap waspada ketika memandu di kawasan jalan raya berkenaan.

Tamat.

No comments:

Post a Comment