Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

20 January, 2012

Hormati SKH Tahun Baru Cina - Johnathan Lugoh


Caption: SEDIA...Johnathan (lima kanan) bersama Roslan (kiri) ketika bersama kakitangan pemantau SKH di Pasar Tamu Sri Aman hari ini.

SRI AMAN, Khamis (19 Jan) – Peniaga dalam kawasan Sri Aman dinasihatkan untuk mematuhi perlaksanaan Skim Kawalan Harga (SKH) Musim Perayaan Tahun Baru Cina 2012 yang berkuatkuasa mulai 19 hingga 30 Januari ini.

Residen Bahagian Sri Aman, Johnathan Lugoh berkata demikian kepada pemberita ketika berlangsungnya sesi Pemeriksaan Perlaksanaan SKH Musim Perayaan Tahun Baru Cina di Pasar Tamu Sri Aman hari ini.

Walaupun tanpa kehadiran pihak penguatkuasa SKH di tapak perniagaan, para peniaga kata beliau perlulah mengamalkan sikap bertanggungjawab untuk mematuhi perlaksanaan skim itu dari masa ke semasa.

“Permintaan penduduk terhadap pelbagai barangan sememangnya akan meningkat mendadak berbanding hari biasa lebih-lebih lagi ketika berlangsungnya musim perayaan dalam negeri ini.

“Akan ada peniaga yang cuba menaikkan harga barang berdasarkan faktor ini. Justeru SKH diperkenalkan bagi membendung kenaikan harga barang ini dengan kesemua peniaga perlu menghormati skim itu sehingga ia tamat pada hujung bulan ini,” katanya.

Beliau yang juga Pengerusi Gerakan Pengguna Bahagian Sri Aman turut menasihatkan orang ramai agar sentiasa berkhemah ketika berbelanja menjelang musim perayaan Tahun Baru Cina tahun ini.

Terdahulu seramai 10 orang kakitangan Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK) Bahagian Sri Aman, empat kakitangan Pejabat Kesihatan Bahagian Sri Aman, empat orang pelajar dan seorang Pegawai Hal Ehwal Pengguna telah turun padang bagi menjayakan sesi pemeriksaan SKH itu.

Sesi pemeriksaan SKH yang bermula jam 9 pagi di Pasar Tamu dan beberapa buah premis perniagaan dalam bandar ini telah diketuai Johnathan dan Ketua Pejabat KPDNKK Bahagian Sri Aman iaitu Wan Roslan Esmanto Wan Johari.

Sejumlah 12 buah barang disenarai dalam SKH Musim Perayaan Tahun Baru Cina 2012 antaranya ialah Ayam Hidup, Ayam Standart, Ayam Super, Telur Ayam Gred A, B, C, Kubis Bulat Import, Bawang Putih (China), Ikan Bawal Putih Besar, Udang Putih Besarm Daging Babi (perut) dan Daging Babi (daging dan lemak).

Tamat.

No comments:

Post a Comment