Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

20 January, 2012

Hargai sumbangan Kerajaan BN - Snowdan


Caption: PENGHARGAAN...Snowdan (kanan) menerima cenderahati daripada ketua biro wanita sambil disaksikan oleh Masir (kanan sekali) ketika berlangsungnya majlis itu baru-baru ini.

SIMUNJAN, Khamis (19 Jan) – Penduduk luar bandar perlu menyokong dan menghargai jasa kerajaan dalam melaksanakan projek pembangunan di kawasan mereka seperti yang diumumkan dalam Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK10) sebelum ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Balai Ringin, Snowdan Donald Lawan berkata ia terbukti menerusi sejumlah besar peruntukan dan projek bagi membina kemudahan jalan raya serta kemudahan elektrik 24 jam di kawasan luar bandar di bawah RMK10.

“Penduduk luar bandar juga perlu bersikap terbuka untuk menerima projek pembangunan di kawasan mereka seperti projek penanaman sawit dan sebagainya demi menaiktaraf sosioekonomi hidup masing-masing.

“Lagipun ia adalah usaha pembangunan yang pihak pembangkang tidak dapat lakukan. Justeru sokongan penduduk luar bandar terhadap kerajaan Barisan Nasional (BN) adalah amat penting demi kemajuan hidup mereka pada masa akan datang,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Program Pemimpin Bersama Rakyat yang berlangsung di Kampung Sungai Indai Atas, Simunjan baru-baru ini.

Selain itu Snowdan juga menasihatkan penduduk agar memberi kerjasama kepada pihak Jabatan Tanah Dan Survei yang datang untuk menyukat perimeter tanah milik masing-masing selepas ini.

“Dengan cara ini, tanah Hak Adat Bumiputera milik penduduk akan bebas dari segala masalah sebelum pihak Jabatan Tanah Dan Survei datang bagi menyukat tanah milik mereka dari masa ke semasa,” katanya.

Snowdan menerusi majlis itu telah menyerahkan cek peruntukan Projek Kecil Luar Bandar bernilai RM4,000 kepada biro wanita kampung berkenaan dan Sijil Perlantikan kepada Ketua Kaum yang baru dilantik iaitu Abdul Halim Abdullah @ Mengkau.

Hadir sama dalam majlis itu ialah Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat, Temenggung Anthony Ngipa, Penghulu Ali Danjie, Penghulu Asai Bijak dan Penghulu Entika anak Seman.

Tamat.

No comments:

Post a Comment