Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 January, 2012

Harden meriahkan sambutan Tahun Baru Cina di Sri Aman



Caption:

1. SEDIA...Harden sedang membakar sumbu mercun sebagai simbolik sambutan Tahun Baru Cina ketika berkunjung ke kediaman Temenggong Sii Toh Peng kelmarin.

2. TERIMA KASIH...Kapitan Ted Bong Choi menyerahkan cenderamata kepada Harden ketika mengadakan kunjungan ke kediaman ketua kaum itu di Lachau, Pantu.

SRI AMAN, Rabu (25 Jan) – Menteri Muda Pembangunan Luar Bandar Dan Perumahan, Datuk Francis Harden Hollis telah mengadakan kunjungan Perayaan Tahun Baru 2012 bermula 23 Januari lalu hingga hari ini.

Bagi sambutan pertama perayaan Tahun Baru Cina, beliau bersama rombongan telah berkesempatan mengadakan kunjungan ke kediaman Temenggong Sii Toh Peng, Kapitan Kiew Si Ted dan Kapitan Kueh Aik Seng.

Menerusi kunjungan itu Harden dan rombongan mengambil kesempatan untuk beramah mesra dengan ketua kaum terbabit dan juga ahli Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP) cawangan Simanggang di sini.

Pada sambutan kedua perayaan Tahun Baru Cina pula, Harden bersama rombongan telah mengadakan kunjungan ke kediaman ketua kaum dan ahli SUPP di kawasan Lachau, Pantu.

Beliau telah meluangkan masa selama empat jam untuk melawat dan beramah mesra bersama ketua kaum dan ahli SUPP di kawasan Lachau, Pantu sebelum berangkat pulang ke Sri Aman.

Kunjungan Harden dan rombongan sempena perayaan Tahun Baru Cina 2012 nyata belum tamat apabila beliau telah berkunjung ke Pekan Lingga untuk mengunjungi ketua kaum Cina dan ahli parti SUPP pada hari ini.

Beliau ketika ditemui kelmarin berharap agar penduduk berbilang kaum di Sri Aman mengamalkan budaya ziarah-menziarahi antara satu sama lain ketika berlangsungnya perayaan utama di negeri ini.

“Budaya seperti ini secara tidak langsung akan menjayakan perlaksanaan Gagasan 1 Malaysia yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak demi menyatu-padukan semua penduduk

“Saya juga yakin budaya seperti ini akan membantu menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju hasil perpaduan antara semua penduduk berbilang kaum pada masa akan datang,” katanya.

Justeru Harden berharap agar penduduk berbilang kaum di Sri Aman tidak mudah terjerumus dalam pelbagai isu yang membabitkan sentimen perkauman demi kesejahteraan hidup mereka selepas ini.

Tamat.



No comments:

Post a Comment