Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

18 January, 2012

4,097 hektar tanah NCR di Skrang akan disukat pada bulan Februari dan Mac ini


Caption: PENERANGAN...Razali ketika menjelaskan kerja penyukatan perimeter tanah NCR terhadap penduduk ketika berlangsungnya dialog berkenaan kelmarin.

ENGKILILI, Rabu (18 Jan) – Jabatan Tanah Dan Survei (JTS) Bahagian Sri Aman memulakan kerja menyukat sejumlah 4,097 hektar tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) di kawasan Skrang, Engkilili bermula pada bulan Februari dan Mac tahun ini.

Penguasa JTS Bahagian Sri Aman, Mohamad Razali Arshad berkata demikian ketika berlangsungnya sesi Dialog Lapangan Penyukatan Tanah NCR Di Bawah Inisiatif Baru NCR di Dewan Skim Skrang, Engkilili kelmarin.

Jelas beliau, jumlah keluasan tanah NCR yang bakal disukat pada bulan Februari dan Mac ini nanti melibatkan tanah milik penduduk dari kawasan Tanjung Rambai, Sungai Tembong, Sungai Maloi, Sungai Lipat, Bukit Baling dan Sungai Penyuan di Skrang.

“JTS Bahagian Sri Aman akan memulakan kerja penyukatan perimeter bermula pada bulan Februari terhadap dua dari enam buah kawasan tanah NCR terbabit iaitu Sungai Tembong dan Sungai Lipat.

“Kerja penyukatan perimeter yang melibatkan sejumlah 1,878 hektar tanah NCR milik 1,300 penduduk dari kedua-dua kawasan itu dijangka akan siap sepenuhnya dalam tempoh satu bulan,” kata beliau.

Manakala JTS Bahagian Sri Aman kata Razali pula akan memulakan kerja penyukatan perimeter terhadap tanah NCR milik penduduk dari kawasan Tanjung Rambai, Sungai Maloi, Bukit Baling dan Sungai Penyuan pada bulan Mac kelak.

Kerja penyukatan perimeter yang melibatkan sejumlah 2,219 hektar tanah NCR milik  2,000 orang penduduk dari kawasan itu tambah beliau juga dijangka akan siap sepenuhnya dalam tempoh satu bulan.

“Pihak JTS perlu menyelesaikan kerja penyukatan perimeter terhadap kesemua 4,097 hektar tanah ini menjelang 31 Mac. Justeru kita memohon kerjasama daripada penduduk ketika berlangsungnya kerja ini nanti.

“Mereka perlu hadir ke lapangan ketika pihak kita memulakan kerja penyukatan perimeter tanah mereka disamping berkompromi dalam menyelesaikan sempadan tanah masing-masing,” katanya.

Terdahulu Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak telah Majlis Pemimpin Bersama Rakyat dan Fialog Lapangan Pengukuran NCR Di Bawah Inisiatif Baru NCR di Dewan Skim Skrang, Engkilili kelmarin.

Hadir sama ialah Ahli Dewan Undangan Negeri Engkilili, Dr Johnnical Rayong Ngipa, Pegawai Tadbir Daerah Kawasan Engkilili, Brayan Lenya, wakil Ketua Polis Daerah Lubok Antu, Cif Inspektor Robert Achan, para pegawai kerajaan dan ketua kaum di sini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment