Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

22 December, 2011

KRT Kampung Muhibbah jayakan rondaan kampung



 
Caption:

1. SEDIA BERKHIDMAT...Latipah (duduk tengah) sambil diapit oleh Ramli (duduk kiri) bergambar kenangan bersama anggota yang lain sebelum bermulanya SRS di Kampung Muhibbah malam kelmarin.

2. PENERANGAN...Ramli sedang memberi taklimat mengenai disiplin sebelum bermula sesi rondaan keselamatan di Kampung Muhibbah malam kelmarin.

SRI AMAN, Khamis (22 Dis) – Kawalan keselamatan penduduk di Kampung Muhibah, Sri Aman diperkukuhkan lagi dengan adanya aktiviti Skim Rondaan Sukarela (SRS) di kawasan kampung berkenaan malam kelmarin.

Aktiviti yang diketuai oleh Rami Abu Sera sambil dipengerusikan oleh Latipah Mantali dan disertai seramai 10 orang angggota sedia berkhidmat dari kampung berkenaan telah pun memulakan rondaan mereka sekitar jam 8 malam.

Ramli ketika ditemui berkata aktiviti SRS ini telah melibatkan rondaan oleh kesemua anggota bermula dari kawasan lorong 1B hingga ke lorong 27B dalam kampung berkenaan.

“SRS ini merupakan salah satu usaha daripada Kawasan Rukun Tetangga (KRT) Kampung Muhibbah untuk membantu mengurangkan kes jenayah yang berlaku dalam kawasan ini dari masa ke semasa.

“Dengan adanya SRS terbabit pihak kami yakin bahawa kegiatan jenayah akan dapat dibasmi dalam kawasan Kampung Muhibbah dan sekaligus membantu pihak polis mengurangkan kadar jenayah di Sri Aman selepas ini,” katanya.

Justeru beliau berharap agar penduduk Kampung Muhibbah bersama-sama menjayakan perlaksanaan SRS itu demi mencegah aktiviti jenayah seperti pecah rumah di kawasan penempatan masing-masing pada masa akan datang.

“Keselamatan kampung sebenarnya bergantung kepada kerjasama semua penduduk. Perlaksanaan SRS ini misalnya adalah salah satu platform penting bagi mewujudkan semangat kerjasama di antara semua penduduk pada masa akan datang,” katanya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment