Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

30 December, 2011

Banjir di Pangkalan Pantu mulai surut




Caption: PETANDA BAIK...Beberapa kawasan jalan mula kelihatan dengan beberapa buah kereta sudah pun memasuki kawasan Pangkalan Pantu semenjak banjir melanda kawasan tersebut semenjak 25 Disember lepas.

PANTU, Jumaat (30 Dis) – Keadaan banjir di Pangkalan Pantu mula menunjukkan tanda positif apabila paras air bah yang melanda kawasan berkenaan semenjak 25 Disember lepas mula menunjukkan tanda penurunan pada awal pagi hari ini (30 Disember).

Tinjauan Utusan Sarawak sekitar jam 9 pagi hari ini mendapati bahawa paras air bah turun sebanyak setengah kaki hingga menyebabkan sebahagian kawasan jalan masuk menuju ke Pangkalan Pantu mula kelihatan.

Ia sekaligus membolehkan para mangsa banjir terbabit memandu masuk kenderaan mereka ke kawasan Pangkalan Pantu untuk memeriksa keadaan rumah masing-masing pada waktu itu.

Seorang penduduk ketika ditemui memberitahu beliau bersama keluarganya sudah mula tinggal di rumah dalam kawasan Pangkalan Pantu malam tadi walaupun amaran pulang ke kediaman masing-masing belum dikeluarkan oleh kerajaan.

“Hujan lebat mula kurang semenjak kebelakangan ini. Walaupun hujun turun pada waktu malam tadi namun ia tidak menyebabkan berlaku kenaikan paras air banjir di Pangkalan Pantu,” katanya.

Sementara itu tinjauan Utusan Sarawak ke Pusat Pemindahan Mangsa Banjir di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Chung Hua Pantu pada waktu pagi hari ini (30 Disember) juga mendapati bahawa jumlah mangsa banjir bertambah kepada 102 orang.

Seorang petugas di situ melaporkan bahawa pihaknya sudah dimaklumkan bahawa paras air banjir di Pangkalan Pantu mulai menurun pada hari ini namun masih belum menerima arahan untuk mengarahkan mangsa banjir tersebut pulang.

“Jika paras air bah terus menurun esok maka saya yakin kesemua mangsa banjir dari kawasan Pangkalan Pantu ini akan menerima arahan untuk pulang kembali ke rumah,” katanya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment