Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

22 December, 2011

25 produk IKS disenarai dalam produk Coop 1 Malaysia


Caption:

1. TERIMALAH...Rohani menyampaikan replika cek kepada wakil Koperasi Al – Bait Sarawak iaitu Shamshul Bahri Manap sambil disaksikan (dari kiri) Masir, Ishak, Simoi dan Felecia pada majlis itu hari ini.

2. RASMI...Rohani sedang menunjukkan banner selepas selesai menyempurnakan simbolik perasmian majlis itu sambil disaksikan oleh (dari kiri) Masir, Ishak, Simoi dan Felecia pada majlis itu hari ini.

SRI AMAN, Khamis (22 Dis) – Industri Kecil Sederhana (IKS) dalam negeri ini dinasihat untuk mengemukakan produk makanan masing-masing kepada Felda Trading agar ia dapat dijadikan sebagai produk Coop (Koperasi) 1 Malaysia selepas ini.

Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan, Datuk Hajah Rohani Abdul Karim berkata demikian kepada para pemberita selepas merasmikan Karnival Jualan Produk Koperasi di sini hari ini.

“Felda Trading akan memeriksa kualiti dan keupayaan pembekalan berterusan produk yang dikemukakan oleh sesebuah IKS itu sebelum ia boleh dijadikan sebagai produk Coop 1 Malaysia

“Ia kemudiannya dihantar kepada koperasi di seluruh negara dengan sasaran harga jualan berada dalam lingkungan antara 10 hingga 30 peratus lebih murah daripada produk biasa di negara ini,” katanya.

Dengan Felda Trading berperanan penuh terhadap proses pembungkusan dan pemasaran produk itu maka usaha ini kata Rohani secara tidak langsung akan dapat mengangkat produk tempatan yang dihasilkan oleh IKS pada masa akan datang.

Selain itu Felda Trading kata Rohani juga telah pun memperkenalkan sejumlah 25 buah produk Coop 1 Malaysia dalam negara ini dengan 125 buah produk lagi akan diperkenalkan menerusi jenama itu pada tahun hadapan.

Kesemua produk Coop 1 Malaysia ini jelas beliau dijual dengan harga murah disamping mempunyai kualiti yang setanding dengan produk-produk berjenama yang berada di pasaran tempatan pada masa sekarang.

“Keistimewaan produk Coop 1 Malaysia ini ialah harganya dijual pada harga yang sama oleh semua koperasi mahupun peruncit Bumiputera dan Bukan Bumiputera di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak.

“Justeru harapan kita ialah memperkenalkan produk Coop 1 Malaysia di peringkat antarabangsa ketika berlangsungnya ekspo membabitkan koperasi dari seluruh dunia selepas ini,” katanya.

Beliau turut menambah bahawa peruncit Bumiputera dan Bukan Bumiputera boleh menghubungi pembekal produk Coop 1 Malaysia daripada Koperasi Nilam (Zon Selatan), Koperasi Miri Port (Zon Utara) dan Koperasi Bintulu Port (Zon Tengah) jika mahu menjual produk tersebut di masa akan datang.

Hadir sama ialah Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lingga, Hajah Simoi Peri, Timbalan Residen Sri Aman, Felicia Tan dan Pengarah Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM), Haji Ishak Samdin.

Terdahulu Karnival Jualan Produk Koperasi anjuran SKM dengan kerjasama Pejabat Residen Bahagian Sri Aman yang mempertengahkan pelbagai produk menarik dari koperasi ini telah pun berlangsung dari 21 hingga 23 Disember.

Tamat.

No comments:

Post a Comment