Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

30 October, 2011

TBS salur bantuan kewangan kepada masjid dan surau di Spaoh, Betong

Caption: TERIMALAH...Shamsul (kiri) menyerahkan cek bantuan kepada seorang penerima ketika berlangsungnya majlis itu baru-baru ini.


SPAOH, Sabtu (29 Okt) - Tabung Baitulmal Sarawak (TBS) cawangan Sri Aman telah menyalurkan bantuan untuk aktiviti keagamaan, keraian Islam, seminar dan pendidikan Islam di Masjid Darul Syifa’, Spaoh, Betong baru-baru ini.

Bantuan mencakupi bantuan kelengkapan asas masjid serta surau itu telah diagihkan kepada pihak pengurusan Surau ar-Rahman Kampung Hulu Perpat, Masjid Darul Ehsan Manggut, Tabung Amanah Khairat Kampung Hulu Pusa, SK Spaoh dan SK Bungin.

Pengurus cawangannya, Shamsul Bahri Manap berkata bahawa TBS sentiasa mendokong  usaha menitikberatkan aspek pembelajaran dan penerapan ilmu-ilmu agama di masjid, surau dan premis-premis kerajaan setempat.

“Lagipun bantuan wang dari Dana Zakat dan Baitulmal kepada pihak pengurusan ini adalah amat penting agar ia dapat diaplikasi  secara telus dalam proses pendidikan Islam dan profesional pada masa akan datang.

“Justeru pihak pengurusan masjid serta surau disaran agar dapat menambahbaik atau mengaktifkan perjalanan aktiviti agama dengan tidak hanya bergantung kepada aktiviti kebudayaan seperti kelas hadrah (kompang) atau Berzikir (Barzanji),” katanya.

Shamsul juga turut memaklumkan organisasi yang mahu memohon bantuan daripada TBS perlulah menyatakan surat rasmi permohonan, kertas kerja lengkap dan satu salinan akaun organisasi bagi memudahkan urusan pemprosesan permohonan terbabit.

“Pada masa yang sama saya mahu mengingatkan penduduk Islam yang berkemampuan agar sentiasa menunaikan Zakat Harta mereka sama ada dalam bentuk penggajian, simpanan saham dan tanaman agar keberkatan harta dapat diperolehi di samping ganjaran pahala selepas ini,” katanya.

Tamat.


No comments:

Post a Comment