Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 October, 2011

Pergerakan pemuda Chee Chuan Khor Simanggang turun padang bantu keluarga Rapu

Caption: IKHLAS...Tay (kiri) menyampaikan sumbangan wang kepada Rapu (kanan) sambil disaksikan oleh pergerakan pemuda dan ahli keluarga beliau.

Pix n Source by Alice Wee

SRI AMAN, Khamis (27 Okt) – Pergerakan Pemuda Pertubuhan Meninggikan Akhlak Chee Chuan Khor Sri Aman telah turun padang membantu sebuah keluarga malang yang menetap di Taman Paderi, Sri Aman hari ini.

Rapu anak Itan, 40, tidak mampu bekerja untuk menyara kehidupan seorang isteri dan tiga orang anaknya yang berumur dari dua hingga 12 tahun pada masa sekarang semenjak kedua-dua belah kakinya dibedah berhubung jangkitan penyakit urat sebelum itu.

Kehilangan upaya beliau untuk berbuat demikian telah menarik perhatian pertubuhan berkenaan yang turun padang bagi menyampaikan sejumlah wang derma bernilai RM945 yang dikumpul daripada para ahli pergerakan pemuda.

“Nasib malang yang menimpa keluarga Rapu itu telah pun dimaklumkan oleh orang ramai kepada Pertubuhan Meninggikan Akhlak Chee Chuan Khor Sri Aman untuk tujuan tindakan lanjut.

“Justeru pihak pergerakan pemuda telah bersetuju untuk menyumbang sebanyak dua bungkus beras setiap bulan kepada keluarga Rapu demi mengurangkan beban mereka selepas ini,” kata Ketua Pergerakan Pemuda pertubuhan itu, Tay Yew Hock.

Tay juga berharap agar individu berkemampuan dan badan-badan swasta yang prihatin di kawasan Sri Aman untuk turun padang bagi sama-sama membantu meringankan beban keluarga malang tersebut di masa akan datang.

Terdahulu keluarga Rapu telah menerima bantuan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat Bahagian Sri Aman sebanyak RM300 sebulan bagi menampung keperluan hidup keluarga berkenaan.

Bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat Bahagian Sri Aman ini juga membolehkan keluarga malang tersebut membayar sewa rumah sebanyak RM100 sebulan dan bil air serta elektrik sebanyak RM60 sebulan.

Tamat.

No comments:

Post a Comment