Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 October, 2011

Pelihara pusat pelancongan bersejarah - Talib

Caption: TERIMALAH...Talib (kiri) menyerahkan alatan gotong-royong kepada Johnathan (kanan) sambil disaksikan oleh Harden (belakang kiri) dan Pahon (belakang kanan) pada program itu.

Pix by Fizan Pijan

SRI AMAN, Rabu (26 Okt) – Kubu Alice yang bakal dibina semula oleh kerajaan tidak lama lagi dengan kos bernilai RM5 juta itu perlu dipelihara oleh semua rakyat dalam kawasan Sri Aman pada akan datang.

Menteri Muda Pelancongan Dan Warisan, Datuk Talib Zulpilip berkata ini kerana Kubu Alice menyimpan nilai khazanah sejarah yang cukup tinggi dan boleh menarik kedatangan lebih ramai pelancong di masa akan datang.

“Ia (Kubu Alice) adalah merupakan salah satu produk pelancongan bersejarah yang perlu kita semua pelihara dan jaga keselamatannya selepas ini demi menonjolkan lagi imej Bandar Sri Aman di mata dunia.

“Bukan saja itu Taman Panorama Benak juga perlu diberi perhatian oleh semua pihak termasuk penduduk tempatan di sini dengan menjaga tahap kebersihan kawasan itu dan tidak merosakkannya selepas ini,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Program Gotong-Royong Perdana 2011 anjuran Kementerian Pelancongan Sarawak dengan kerjasama Tourism Task Group Bahagian Sri Aman bertempat di Taman Panorama Benak, Sri Aman kelmarin.

Selain itu Talib juga menyeru pusat pelancongan dalam negeri ini untuk memberi fokus terhadap aspek kebersihan kawasan masing-masing agar demi menarik kemasukkan lebih ramai lebih pelancong asing.

Pusat pelancongan yang bersih serta indah katanya akan menjadi buah mulut dikalangan pelancong asing dan secara tidak langsung mempromosikan pusat pelancongan itu kepada pelancong lain.

“Justeru saya mahu semua pihak sedar bahawa pelancong asing boleh menjadi duta bagi pusat pelancongan kita sekiranya kawasan itu dijaga dengan bersih dan selamat untuk dikunjungi oleh semua orang,” katanya.

Menteri Muda Pembangunan Luar Bandar dan Perumahan, Datuk Francis Harden Hollis, Setiausaha Tetap Kementerian Pelancongan dan Warisan, Datu Ik Pahon Joyik dan Residen Bahagian Sri Aman, Johnathan Lugoh, para ketua jabatan dan ketua kaum hadir sama bagi menjayakan program itu.

Tamat.

No comments:

Post a Comment