Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

24 October, 2011

Mekanisme baru untuk bayar bantuan RM100 bagi murid di Sarawak bakal diwujud - Fatimah

Caption: UNTUK ALBUM...Fatimah (tengah) bergambar kenangan bersama (dari kiri) Bohari, Ismawie, Johnathan, Junting, Jamit dan Husaini ketika berlangsungnya majlis itu.

SRI AMAN, Isnin (24 Okt) – Kerajaan akan mewujudkan mekanisme khas bagi tujuan pengagihan bantuan wang bernilai RM100 seorang menjelang bulan Disember ini kepada semua murid di negeri Sarawak termasuk juga Sabah.

Menteri Pembangunan Keluarga, Wanita Dan Kebajikan, Datuk Hajah Fatimah Abdullah berkata demikian ketika berucap pada Majlis Anugerah Atila Tiang Laju Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Simanggang di Dewan Suarah Sri Aman hari ini.

Beliau berkata kewujudan mekanisme khas terbabit telah dipersetujui oleh kerajaan setelah perkara itu diajukan kepada Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin menerusi mesyuarat exco pendidikan baru-baru ini.

“Kita sedia maklum bahawa wang bantuan bernilai RM100 kepada semua murid akan disalurkan oleh bank menerusi institusi perbankan yang terdapat di kawasan penempatan penduduk.

“Masalahnya ialah ada bank yang terletak jauh dari kawasan penduduk di luar bandar. Kita tidak mahu kos pengangkutan mereka melebihi nilai wang bantuan berkenaan...ia tidak berbaloi untuk ibubapa murid-murid itu,” katanya.

Fatimah yakin bahawa mekanisme khas itu akan membolehkan kerajaan menyalurkan wang bantuan tersebut kepada murid-murid dari kawasan luar bandar tanpa menjejaskan kos pengangkutan mereka sendiri.

Justeru beliau berharap agar ibubapa tidak mempunyai alasan untuk tidak menghantar anak-anak ke sekolah mulai sekarang berdasarkan kepada pelbagai jenis bantuan dan kemudahan pendidikan yang diberikan oleh kerajaan kepada mereka selepas ini.

Hadir sama ialah Residen Sri Aman, Johnathan Lugoh, Pegawai Daerah Sri Aman, Ismawie Salleh, Pegawai Pelajaran Daerah Sri Aman, Jamit Ajok, Pengetua Cemerlang SMK Simanggang, Joseph Junting Resa, Yang Dipertua PIBG SMK Simanggang, Husaini Bujang dan Temenggong Haji Abang Bohari Haji Zen.

Seramai 255 orang graduan pelajar Tingkatan Enam, penerima sijil terbaik akademik, penerima sijil pencapaian ko-kurikulum dari SMK Simanggang menerima hadiah dan sijil dalam majlis berkenaan.

Tamat.

No comments:

Post a Comment