Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 October, 2011

Maktab Rendah Sains Mara Betong lawat Rumah Ibadat Pertubuhan Agama Buddha



Caption:

1.UNTUK ALBUM...Own (tengah kanan) dan Taufiq (tengah kiri) ketika merakamkan gambar kenang-kenangan bersama para ahli rombongan MRSM Betong pada program itu.

2.TERIMA KASIH...Taufiq (kiri) menyampaikan cenderamata kepada Own (kanan) bersempena dengan program lawatan sambil belajar berkenaan.


BETONG, Khamis (27 Okt) – Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Betong telah mengadakan lawatan sambil belajar ke Rumah Ibadat Pertubuhan Agama Buddha Betong di sini kelmarin.

Lawatan yang diketuai oleh Guru Penyelaras Tingkatan 3 dari maktab berkenaan iaitu Mohd Taufiq Mahadi dan Yahya ke Rumah Ibadat Pertubuhan Agama Buddha Betong itu telah disertai seramai 76 orang pelajar beragama Islam.

“Malaysia merupakan sebuah negara yang terdiri daripada penduduk berbilang kaum dan berlainan agama semenjak negera ini mengecapi kemerdekaan pada 31 Ogos 1957 dahulu.

“Justeru lawatan yang berlangsung dari jam 11 pagi hingga 1 petang ini bertujuan untuk memberikan maklumat tambahan kepada para pelajar mengenai pelbagai kepercayaan dan etnik di Malaysia khasnya di Betong,” menurut jurucakap rombongan terbabit.

Terdahulu Pengerusi Pertubuhan Agama Buddha Betong, Patrick Own telah mengalu-alukan kedatangan rombongan para guru pengiring dan pelajar MRSM Betong ketika berlangsungnya aktiviti tersebut.

Own dalam ucapannya memberitahu bahawa ia merupakan kali pertama umat Islam melawat Rumah Ibadat Pertubuhan Agama Buddha Betong yang sudah berusia 22 tahun itu.

“Saya berasa amat gembira terhadap pihak MRSM Betong kerana mengadakan program seperti ini memandangkan ia boleh menambah ilmu pengetahuan serta pengalaman dikalangan pelajar mengenai agama Buddha,” katanya.

Beliau menerusi program berkenaan telah berkesempatan untuk keterangan mengenai kisah keagamaan Buddha dan aktiviti yang telah dilaksanakan oleh pihaknya bagi tahun 2009, 2010 dan tahun ini.

Terdahulu Own telah menerima cenderamata daripada pihak MRSM Betong bersempena dengan lawatan itu sebelum Pertubuhan Agama Buddha Betong menyampaikan cenderamata kepada Mohd Taufiq selaku guru rombongan pengiring maktab itu.

Tamat.

No comments:

Post a Comment