Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 October, 2011

Koperasi Qariah boleh bantu masjid laksanakan perniagaan - Rohani

By Rosita Ampong

SRI AMAN, Khamis (27 Okt) -  Masjid serta surau di seluruh negara digalak untuk melibatkan diri dalam aktiviti pernigaan melalui penubuhan Koperasi Qariah Masjid dan Surau selepas ini.

Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan, Datuk Hajah Rohani Abdul Karim berkata ia membolehkan peranan serta aktiviti masjid dan surau tidak hanya terhad kepada aktiviti keagamaan semata-mata.
Lebih penting menurut beliau penubuhan koperasi  berkenaan akan menjadikan institusi keagamaan terbabit lebih mantap dalam menjana pendapatan masing-masing pada masa akan datang.
“Justeru saya yakin bahawa masjid dan surau dalam negara ini mampu membiayai pelbagai aktiviti demi kebaikan pembangunan ummah sekiranya mereka mampu mengurus koperasi masing-masing dengan baik,” katanya.
Beliau yang juga Ahli Parlimen Batang Lupar berkata demikian kepada pemberita sebaik sahaja selesai merasmikan Majlis Pelancaran Projek K-Masjid Bandar Sri Aman yang berlangsung di Masjid Bandar Sri Aman hari ini.
Rohani turut menambah kesediaan pihak kementeriannya untuk membantu mana-mana masjid atau surau yang berminat menyertai bidang perniagaan sama ada dari segi bantuan kewangan serta latihan selepas ini.
Sementara itu Rohani ketika diminta untuk mengulas mengenai penubuhan K-Masjid, berpendapat bahawa ia mampu memberi manfaat kepada komuniti setempat terhadap penguasaan ilmu kemahiran bidang ICT di masa akan datang.
“Walaupun K-Masjid ditubuhkan dibawah institusi keagamaan Islam namun penduduk bukan Islam juga diberi peluang bagi sama-sama memanfaatkan kemudahan ICT tersebut,” katanya.
Hadir sama ialah Residen Bahagian Sri Aman, Jonathan Lugoh, Pegawai Daerah Sri Aman, Ismawi Salleh, Pengarah Perhubungan Pemasaran dan Komunikasi, Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi Malaysia (MOSTI), Rosli Mohd Yusuf dan Pengerusi Lembaga Amanah Kebajikan Masjid Bandar Sri Aman, Datu Abdul Rashid Abdul Aziz.
 
Terdahulu K-Masjid merupakan sebuah projek ICT yang berada di bawah pembiayaan pihak Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi yang dikendalikan oleh MIMOS Berhad.
Sehingga kini hanya terdapat lapan buah kawasan parlimen di Sarawak yang mempunyai projek K-Masjid antaranya ialah Parlimen Petra Jaya, Kapit, Kanowit, Sarikei, Ulu Rejang, Baram, Sibuti dan Batang Lupar.

Tamat.

2 comments:

  1. "Beliau yang juga Ahli Parlimen Batang Sadong berkata demikian..."

    bos....bukan Ahli Parlimen Batang Sadong lah...Datuk Hjh Rohani ====> Ahli Parlimen P.201 Batang Lupar....sila betulkan bos...tq

    ReplyDelete
  2. Sorry boss.

    Selalu teringatkan Nancy ya hahaha

    ReplyDelete