Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 October, 2011

Jalan tar di Selantik sudah siap tapi penduduk masih mahu ia terus diturap



Caption: MASIH BARU...Beberapa orang penduduk Selantik Ili sedang meninjau laluan tar baru yang telah diturap di kampung mereka kelmarin.

PANTU, Selasa (25 Okt) – Projek pembinaan jalan tar di Kampung Selantik Ili, Pantu akhirnya sudah siap namun penduduk di situ masih mahukan kontraktor meneruskan kerja mereka berhubung usaha terbabit.

Beberapa orang penduduk di situ ketika ditemui Utusan Sarawak mendakwa bahawa lapisan tar yang diturap dalam kawasan rumah panjang mereka tampak nipis dan masih perlu diturap semula selepas ini.

“Kontraktor terbabit sudah meninjau sendiri laluan jalan tar di sini setelah menerima aduan kami dan seterusnya bersetuju untuk meneruskan semula kerja berkenaan dalam masa terdekat kelak,” kata seorang penduduk yang enggan namanya disiarkan di sini.

Bagaimanapun penduduk di situ melahirkan rasa syukur mereka terhadap keprihatinan kerajaan dalam menaiktaraf hidup penduduk Kampung Selantik Ili, Pantu menerusi projek jalan berturap terbabit.

Malah mereka juga berasa lega apabila kerajaan menerusi kontraktor terlantik sedang melakukan kerja pembinaan longkang bersimen di beberapa lokasi dalam kawasan rumah panjang itu demi mengelakkan berlakunya banjir di masa  akan datang.

“Kebetulan sekarang ialah musim hujan. Justeru tindakan mereka untuk membina sistem saliran perparitan yang baru dalam kawasan kampung ini nampaknya begitu bersesuaian demi mengurangkan risiko kejadian banjir selepas ini,” katanya.

Terdahulu penduduk Kampung Selantik Ili, Pantu berasa gembira apabila pihak kerajaan melaksanakan projek naiktaraf terhadap beberapa buah laluan jalan kampung di situ semenjak 12 Oktober lepas.

Ketua kampungnya iaitu Hearold Ernest ketika ditemui berkata beliau telah memohon kepada pihak kerajaan bagi tujuan menaiktaraf jalan kampung di Selantik Ili, Pantu semenjak tahun 2009 lepas.

“Hasrat penduduk Kampung Selantik Ili, Pantu akhirnya telah termakbul apabila pihak kontraktor terlantik telah datang ke sini untuk membuat kerja penyukatan jalan kampung sebelum projek itu bermula minggu lepas,” katanya.

Walaupun projek berkenaan dianggap kecil namun ia menurut beliau telah memberi makna cukup besar terhadap semua penduduk Selantik Ili yang tidak sabar mahu menikmati projek berkenaan.

Projek menurap jalan kampung berkenaan katanya bakal mengubah taraf hidup penduduk Selantik Ili, Pantu yang mengimpikan kemudahan perhubungan lebih berkualiti selepas ini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment