Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 August, 2011

Yayasan Pendidikan 1 Engkilili ditubuhkan demi pacu intelektual penduduk


Caption: SELESAI...Rayong (duduk tengah) ketika merakamkan gambar kenangan bersama ahli jawatankuasa Yayasan Pendidikan 1 Engkilili di MDLA hari ini.


ENGKILILI, Sabtu (27 Ogos) – Penubuhan Yayasan Pendidikan 1 Engkilili akan membuka laluan bagi mewujudkan lebih ramai golongan berpendidikan di kawasan daerah kecil Engkilili, Sri Aman selepas ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong Ngipa berkata demikian ketika berucap pada Mesyuarat Pertama Ahli Jawatankuasa Yayasan Pendidikan 1 Engkilili di Bilik Mesyuarat Daerah Lubok Antu di Engkilili hari ini.

Katanya penubuhan yayasan berkenaan akan membolehkan sebuah keluarga di kawasan Engkilili mempunyai sekurang-kurangnya seorang anak berpendidikan Ijazah Sarjana Muda pada masa akan datang.

“Yayasan Pendidikan 1 Engkilili akan sentiasa bersedia untuk membantu mana-mana pelajar dari kawasan Engkilili yang layak melanjutkan pelajaran ke peringkat Institusi Pengajian Tinggi.

“Saya yakin dengan lahirnya lebih ramai penduduk yang mempunyai kelulusan Ijazah Sarjana Muda maka kawasan Engkilili akan dapat dibangunkan dengan lebih cepat di masa akan datang,” katanya.

Rayong juga turut menambah bahawa penubuhan Yayasan Pendidikan 1 Engkilili akan dapat membantu mempertingkatkan kesedaran penduduk tentang betapa pentingnya pendidikan pada zaman moden sekarang.

Pendidikan kata beliau membantu seseorang untuk bersaing dalam pasaran kerja global disamping menghasilkan buah fikiran bagi membangunkan kawasan penempatan masing-masing.

“Justeru saya berharap agar Yayasan Pendidikan 1 Engkilili akan dapat memberi semangat baru kepada para pelajar di Engkilili yang menyimpan impian mahu melanjutkan pelajaran ke puncak menara gading selepas ini,” katanya.

Terdahulu Yayasan Pendidikan 1 Engkilili mensasarkan untuk menjadi yayasan pendidikan yang unggul menjelang tahun 2015 kelak.

Tamat.

No comments:

Post a Comment