Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

23 August, 2011

SK Kem Pakit meriahkan suasana bulan Ramadhan : Hasilkan Bubur Lambuk Merdeka







Caption: SIAP SUDAH...Jelaha (belakang tengah) ketika bersama guru SK Kem Pakit menyelesaikan aktiviti menghasilkan Bubur Lambok Merdeka Raya kelmarin.


SRI AMAN, Selasa (23 Ogos) – Kerja penghasilan Bubur Lambuk bukan sahaja hanya dimeriahkan oleh pihak JKKK dan persatuan dalam kawasan Sri aman malah turut dilakukan oleh pihak sekolah demi memeriahkan sambutan Bulan Ramadhan Al – Mubarak.

Ia terbukti apabila Sekolah Kebangsaan (SK) Kem Pakit, Sri Aman turut mengadakan aktiviti menghasilkan Bubur Lambuk Merdeka Raya sempena Program Ramadhan Taqarrub Fill Qalbi pada waktu pagi kelmarin.

Program yang dijayakan oleh Unit Panitia Pendidikan Islam SK Kem Pakit itu bertujuan untuk memupuk semangat kerjasama antara guru Islam dan bukan Islam dari sekolah berkenaan.

“Ia dinamakan Bubur Lambok Merdeka bersempena dengan sambutan Bulan Merdeka pada tahun ini. Kesemua 35 orang guru Islam dan bukan Islam SK Kem Pakit telah bekerjasama bagi menjayakan program ini,” kata Penolong Kanan Hal Ehwal Murid SK Kem Pakit, Jaleha Johari.

Menurut beliau program ini bertujuan untuk mensyukuri rezeki yang dikurniakan oleh Allah S.W.T disamping mengeratkan lagi hubungan silaturahim di antara mereka walaupun berlainan agama.

Menerusi dana yang dikutip daripada guru Islam sekolah terbabit, aktiviti menghasilkan Bubur Lambok ini telah berjaya dilaksanakan bermula dari jam 8 pagi hingga 10.30 pagi sebelum ia diagihkan kepada 140 orang murid SK Kem Pakit pada jam 11 pagi.

“Mudah-mudahan usaha ini akan berupaya mengimarahkan bulan yang penuh dengan keampunan dan keberkatan iaitu Ramadhan Al – Mubarak dan bulan kemerdekaan pada tahun ini,” katanya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment