Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 August, 2011

Sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri 2011 : Bandar Sri Aman sudah lenggang semenjak hari Jumaat


Caption: LENGGANG...Selain pusat membeli-belah, suasana di Bazaar Ramadhan yang selama ini menjadi salah satu lokasi utama penduduk di Bandar Sri Aman mula lenggang.


SRI AMAN, Ahad (28 Ogos) – Kebiasaannya, pusat membeli-belah di kawasan Bandar Sri Aman akan sentiasa sesak dan meriah kira-kira sehari atau dua hari sebelum berlangsungnya sesebuah perayaan utama di negeri ini.

Ini kerana penduduk yang mahu menyambut perayaan utama akan berpusu-pusu ke pasaraya atau kedai runcit dalam bandar ini untuk membeli pelbagai barangan sebagai langkah persediaan menyambut perayaan masing-masing.

Namun kali ini tinjauan rambang Utusan Sarawak mendapati bahawa bandar Sri Aman menjadi lenggang semenjak tiga hari lepas tanpa adanya aktiviti penduduk beragama Islam yang mahu membeli-belah sempena perayaan Hari Raya.

Malah keadaan ini juga turut dirasai di Bazaar Ramadhan Sri Aman apabila hampir separuh peniaga muslim berhenti menjual juadah makanan dan minuman di situ semenjak lima hari yang lepas.

Seorang peniaga ketika ditemui berkata rata-rata peniaga telah berhenti menjual juadah makanan dan minuman di situ kerana mahu membuat persiapan awal untuk menyambut perayaan Hari Raya tidak lama lagi.

“Lagipun ramai kakitangan kerajaan terutama sekali yang beragama Islam sudah mula bercuti semenjak hari Jumaat lalu. Atas sebab ini Bazaar Ramadhan mula lenggang tanpa kehadiran mereka melainkan penduduk bukan Islam di sini,” katanya.

Beliau yang menjual pelbagai kuih-muih semenjak Bazaar Ramadhan beroperasi pada 1 Ogos lepas berkata kesemua penjual akan mula menghentikan operasi masing-masing pada 29 Ogos ini.

“Secara keseluruhannya Bazaar Ramadhan telah menyumbang kepada kemeriahan sambutan Bulan Ramadhan sebelum berlangsung sambutan raya di Bandar Sri Aman ini,” katanya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment