Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 August, 2011

Penduduk Punggu, Lachau temui tikus ganjil : kepala macam musang, ekor ditumbuhi bulu ayam


Caption: GANJIL... Gambar menunjukkan bangkai tikus ganjil yang mempunyai ekor seperti bulu ayam dengan kelapa haiwan berbentuk kepala musang.


PANTU, Ahad (28 Ogos) – Seorang penduduk dari Rumah Laka anak Matong, Punggu Tinting, Lachau, Pantu, Sri Aman mendakwa telah menangkap seekor tikus ganjil ketika menguruskan kebun di hutan baru-baru ini.

Seorang penduduk, James Biong, 33, ketika menghubungi Utusan Sarawak memberitahu penduduk yang mendakwa telah menangkap tikus ganjil terbabit dengan menggunakan perangkap adalah sebagai Usop.

“Seminggu lepas, beliau (Usop) telah memasang sejenis perangkap yang digelar sebagai ‘pangkop’ untuk menangkap tupai yang sering memakan tanaman miliknya dikebun sebelum itu.

“Namun setelah memeriksa perangkap terbabit pada keesokan harinya, penduduk terbabit berasa terkejut apabila berjaya menangkap seekor tikus yang mempunyai kepala seperti musang dan ekor berbulu ayam,” katanya.

Tikus ganjil terbabit yang ditemui sudah mati di dalam perangkap tersebut kata James kemudiannya dibawa pulang oleh Usop ke rumahnya sendiri untuk dipertontonkan kepada penduduk kampung yang lain.

Kisah mengenai penemuan bangkai tikus ganjil ini kata James turut menarik perhatian Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat yang telah singgah di kampung terbabit itu melihat sendiri keganjilan bangkai tikus tersebut.

“Bangkai tikus ganjil terbabit telah dijemur oleh Usop agar ia sentiasa terpelihara dan boleh dipertontonkan kepada para ahli keluarga dan sahabat handai yang berkunjung ke rumah beliau selepas ini,” katanya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment