Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

01 August, 2011

Kukuhkan iltizam demi pembangunan negara - Razi



Caption: UNTUK ALBUM...RAZI (tengah) merakamkan gambar kenangan bersama Raja Air Pesta Ikan Buntal 2011 iaitu Bujang Senang Batang Saribas ketika berlangsungnya pesta itu kelmarin.


SPAOH, Ahad (31 Julai) – Rakyat kawasan Saribas diajak untuk terus memperkukuhkan komitmen serta iltizam bagi menghargai pengiktirafan yang telah diberikan oleh pemimpin negara dalam konsep 1 Malaysia.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Saribas, Ricky Mohd Razi Sitam berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Penutupan Pesta Ikan Buntal 2011 di Kampung Manggut, Spaoh, Betong kelmarin.

Katanya usaha terbabit adalah amat penting bagi melonjakkan pembangunan negara dari segala aspek khasnya bagi kawasan Saribas yang secara tidak langsung dapat memajukan hidup mereka selepas ini.

“Jangan biarkan orang luar memporak-porandakan kestabilan politik, keharmonian dan perpaduan hidup penduduk berbilang kaum di negara ini khasnya dikalangan penduduk kawasan Saribas.

“Justeru kita haruslah memberikan sokongan dan komiten terhadap usaha kerajaan dalam mengekploitasi sumber kekayaan negara demi kemajuan hidup penduduk pada masa akan datang,” katanya.

Sementara itu sambutan Pesta Ikan Buntal kali ini kata Razi secara tidak langsung akan dapat mempromosi keunikan budaya penduduk setempat di kawasan Saribas terhadap pengunjung luar selepas ini.

Ia sekaligus menurut beliau juga dapat memberi impak sosial terhadap penduduk setempat dengan kawasan Saribas menjadi salah satu destinasi kunjungan pengunjung yang popular di masa akan datang.

“Lagipun makanan santapan penduduk Saribas iaitu Ikan Buntal mampu dipromosi terhadap pengunjung yang ingin mengenali dan mengetahui potensi spesis ikan berkenaan dari masa ke semasa,” katanya.

Terdahulu Razi menerusi majlis berkenaan telah mengumumkan peruntukan Projek Kecil Luar Bandar bernilai RM10,000 kepada jawatankuasa penganjuran Pesta Ikan Buntal Betong 2011.

Beliau juga turut menyempurnakan majlis penyampaian hadiah kepada Raja Air Regatta Pesta Ikan Buntal 2011 iaitu Bujang Senang Batang Saribas, pasukan naib juara, Kilat Meletar Tedung Ngelantar dan pemenang tempat ketiga iaitu Sambang Buih Sakti.

Tamat.

No comments:

Post a Comment