Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 August, 2011

KPNDKK Sri Aman lancar operasi pantau SKH






Caption: PANTAU...Para kakitangan PDNKK Sri Aman sedang memantau premis jualan peniaga ketika berlangsungnya operasi di Pasar Tamu Sri Aman hari ini.

SRI AMAN, Khamis (25 Ogos) – Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (PDNKK) cawangan Sri Aman telah melancarkan Operasi Pemantauan Skim Kawalan Harga (SKH) sempena sambutan Perayaan Hari Raya Aidilfitri di Sri Aman pada hari ini.

Operasi Pemantauan Skim Kawalan Harga yang dilancarkan oleh PDNKK Sri Aman dengan kerjasama Majlid Daerah Sri Aman (MDSA) itu telah bermula di Pasar Tamu Sri Aman bermula jam 9 pagi.

Operasi yang melibatkan lapan orang kakitangan PDNKK Sri Aman dan seorang kakitangan MDSA itu kemudiannya bergerak ke kedai menjual daging sejuk beku sebelum bergerak ke Pasaraya Everise dan Pasaraya Fair Price.

“Tujuan utama operasi ini diadakan adalah bagi memastikan para peniaga mematuhi Skim Kawalan Harga (SKM) bersempena sambutan perayaan Hari Raya Aidilfitri ini yang telah berkuatkuasa dari 23 Ogos lalu hingga 6 September kelak.

“Justeru pihak kami berharap agar para peniaga tidak menaikkan harga barangan terkawal dengan sewenangnya jika tidak mahu diambil tindakan undang-undang berhubung perkara itu,” kata jurucakap PDNKK Sri Aman ketika ditemui hari ini.

Mereka yang didapati menjual atau menawarkan untuk menjual barangan harga terkawal selain mengikut harga maksimun pengeluar, borong dan runcit yang ditentukan katanya akan dikenakan kompaun merujuk kepada Seksyen 18 Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011.

Amaun kompaun yang dikenakan adalah tidak kurang daripada RM250, maksiumun sehingga RM50,000 bagi individu dan RM250,000 bagi pertubuhan perbadanan tertaklum atas budi bicara KPPN atau KPPD.

“Bagi kesalahan gagal menggunakan tanda harga khas berwarna merah jambu, amaran akan diberi bagi kesalahan kali pertama dan akan dikenakan kompaun tidak kurang daripada RM100 untuk kesalahan ulangan, maksimun hingga RM50,000 bagi individu dan RM250,000 bagi pertubuhan perbadanan tertakluk atas budi bicara KPPN atau KPPD.

“Amaun kompaun ini meruju kepada kesalahan kerana tidak mematuhi Perintah 4 (1) Perintah Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011 (Penetapan Harga Maksimun Dan Penandaan Harga Barangan Terkawal) (No.3) 2011,” katanya.

Manakala itu peniaga katanya boleh dikenakan kompaun tidak kurang daripada RM100 untuk kesalahan ulangan, maksimun hingga RM50,000 bagi individu dan RM250,000 bagi pertubuhan perbadanan tertakluk atas budi bicara KPPN atau KPPD bagi kesalahan tidak meleta tanda harga kepada barangan yang dipamer untuk jualan.

“Amaun kompaun bagi kesalahan ini merujuk kepada peruntukan Penalti Seksyen 57 akta Kawalan Harga Dan Antipencatutan 2011. Para peniaga dinasihat untuk mematuhi akta ini jika tidak mahu dikenakan tindakan,” katanya.

Terdahulu Ayam Hidup, Ayam Standard, Ayam Super, Daging Lembu Import, Daging Kerbau Tempatan, Telur Ayam Gred A, B serta C, Kubis Bulat Import, Cili Merah, Tomato, Kelapa Parut, Kacang Tanah Import, Bawang Merah Kecil, Bawang Besar Import, Bawang Putih dan Ikan Kembung telah disenarai dalam SKH kali ini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment