Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 August, 2011

Kestabilan politik jamin pembangunan - Masir


Caption: TAHNIAH...Masir (kanan) menyampaikan hadiah kepada seorang penerima (kiri) sambil disaksikan oleh tetamu khas yang lain ketika berlangsungnya majlis itu.


SRI AMAN, Sabtu (27 Ogos) – Kestabilan politik dalam negeri ini harus dikekalkan oleh semua kaum demi kesejahteraan pembangunan negara pada masa akan datang demikian menurut Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat.

Katanya kestabilan politik boleh dikekalkan sekiranya rakyat berbilang kaum termasuk Melayu, Cina dan Dayak memperkukuhkan lagi hubungan perpaduan di antara mereka dari masa ke semasa.

“Jangan pandang ringan mengenai aspek ini kerana kemajuan sesebuah negara bergantung sepenuhnya kepada kestabilan politik yang lahir dari hubungan perpaduan antara rakyat berbilang kaum.

“Justeru untuk melihat Malaysia mencapai sasaran sebagai negara maju termasuk Sarawak maka semua rakyat berbilang kaum dalam negeri ini haruslah sentiasa menghormati agama dan adat resam kaum masing-masing selepas ini,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Makan Malam Meraikan Warga Emas Persatuan Foochow Simanggang dan Majlis Penyampaian Hadiah Galakkan Persatuan di Dewan Suarah Sri Aman malam tadi.

Masir juga meminta semua persatuan atau Badan Bukan Kerajaan (NGO) dalam negeri ini untuk lebih kerap turun padang bagi menjayakan pelbagai aktiviti yang boleh menyatupadukan rakyat berbilang kaum di sini.

“Usaha seperti ini tidak semestinya harus dijayakan oleh kerajaan sahaja memandangkan persatuan juga boleh berbakti kepada negara demi lebih proaktif menganjurkan program seperti ini dari masa ke semasa,” katanya.

Hadir sama ialah Residen Bahagian Sibu, Sim Kok Kee, Walikota Majlis Daerah Sri Aman, Piau anak Inggot, Pengerusi Persatuan Foochow Sri Aman, Dato Dr Ngu Piew Seen dan ahli persatuan di sini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment