Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

03 August, 2011

Dua rumah panjang di Lachau join program Combi



Caption: TAHNIAH...Mong (kanan) menyerahkan sijil perlantikan Promoter kepada wakil Tr Lindang (kiri) sambil disaksikan oleh Masir (kanan sekali) dan Dr Murnihayati (kiri sekali) pada majlis itu.

PANTU, Isnin (1 Ogos) – Sejumlah dua buah rumah panjang dalam kawasan Sri Aman telah menyertai Program COMBI (Communication For Behavioural Impact) anjuran Pejabat Kesihatan Bahagian Sri Aman kelmarin.

Penyelaras program itu, Gabriel Alexis Kibes berkata dua buah rumah panjang yang telah ditambah dalam program berkenaan adalah Rumah Randi, Lachau Baru dan Rumah Lindang, Lachau Ulu, dari kawasan Pantu, Sri Aman.

“Program COMBI atau singkatannya iaitu “Communication For Behavioural Impact” adalah komunikasi untuk perubahan tingkah laku yang memberi tumpuan kepada aspek tingkah laku masyarakat.

“Program ini adalah merupakan satu kaedah yang dilaksanakan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia bagi mengerakkan masyarakat bersama-sama membantu menangani penyakit demam denggi,” katanya.

Untuk menjayakan program terbabit katanya, seramai 14 orang Promoter atau sukarelawan telah dilatih dari dua buah rumah panjang ini bagi membantu pihak kesihatan melakukan pemeriksaan tempat pembiakan nyamuk aedes.

Malah kesemua promoter berkenaan jelas Alexis juga berperanan dalam meyampaikan mesej berkaitan penyakit demam denggi kepada masyarakat menerusi perlaksanaan program berkenaan.

“Justeru pihak kita berharap agar Program COMBI ini akan dapat mempertingkatkan kesedaran masyarakat dalam menjaga kebersihan kawasan masing-masing terutama sekali dalam membasmi pembiakan nyamuk Aedes,” katanya.

Program ini telah dirasmikan oleh Menteri Muda Pelancongan Dan Warisan, Mong Dagang merangkap Menteri Muda Pertanian sambil disaksikan oleh Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat, Pegawai Kesihatan Bahagian Sri Aman, Dr Murnihayati Ali.

Tamat.

No comments:

Post a Comment