Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 August, 2011

Beraya di perantaun orang demi sesuap nasi


Caption: SIBUK...Amalan berpuasa tidak menghalang Nasir melakukan kerjanya sebagai seorang mekanik semenjak 1 Ogos lepas


SRI AMAN, Ahad (28 Ogos) – Tanpa kita disedari, sambutan Bulan Ramadhan Al- Mubarak bakal berakhir pada 30 Ogos ini setelah selama sebulan umat Islam menunaikan ibadah puasa bermula 1 Ogos lepas.

Sudah tentunya berpengalaman berpuasa selama sebulan ini memberi erti amat bermakna terhadap setiap umat Islam yang bakal meraikan sambutan Hari Raya Aidilfitri pada 30 Ogos ini bersama ahli keluarga dan sahabat handai masing-masing.

“Bulan Ramadan Al Mubarak ini menjadi rahmat bagi setiap muslim yang dapat ‘bersungkei’ (berbuka puasa) atau sahur bersama ibubapa dan adik beradik masing-masing ketika berada di rumah.

“Bagaimanapun bersungkei atau bersahur secara seorang diri mungkin sudah menjadi lumrah kehidupan bagi seorang muslim yang terpaksa di berada perantauan orang demi kerana sesuap nasi,” kata seorang mekanik iaitu Nasir Wan Ibrahim, 24 tahun.

Beliau yang bekerja di sebuah bengkel milik syarikat International, Jalan Hospital Sri Aman telah pun mengambil keputusan untuk bekerjasama di perantauan orang semenjak enam tahun lepas setelah bekerja di Kuching sebelum itu.

“Pada mulanya saya terasa amat janggal dan kesunyian ketika buat pertama kalinya melaksanakan ibadah puasa semenjak meninggalkan keluarga saya demi mencari sesuap nasi di sini.

“Saya terpaksa berdikari sendiri untuk memasak makanan saya sendiri sekitar jam 4 pagi sebelum turun bekerja ke bengkel pada jam 7.30 pagi. Mula-mula agak susah tapi selepas itu saya sudah biasa,” katanya.

Pada waktu sebelah petang pula, Nasir berpeluang untuk berkunjung ke Bazaar Ramadan untuk membeli makanannya sendiri memandangkan memasak sendiri setelah tamat waktu bekerja adalah perkara yang amat melecehkan.

Namun begitu pemuda bujang menganggap ibadah berpuasa ini sebagai satu rukun Islam yang wajib ditunaikan oleh semua muslimin dan muslimah ketika berlangsungnya Bulan Ramadan tanpa mengira dimana-mana mereka berada.

“Jauh dari keluarga bukan alasan untuk saya tidak mahu berpuasa kerana berasa keseorangan. Paling penting ialah kita orang Islam wajib menunaikan ibadah puasa walaupun bekerja di perantauan orang,” menurut beliau.

Nasir di akhir perbualannya berkata beliau telah bercadang mahu beraya di Miri bersama keluarga rakannya sebaik sahaja mula bercuti pada esok hari (29 Ogos).

Tamat.

No comments:

Post a Comment