Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 August, 2011

40 orang Ketua Masyarakat di Engkilili mohon Rayong jadi Menteri Muda


Caption: RAYU...Barisan Ketua Kaum dan Tuai Rumah dengan baju rasmi mereka sambil diketuai Entalai (duduk tengah) memohon agar Rayong dilantik menjadi Menteri Muda dalam barisan kabinet negeri selepas ini.


ENGKILILI, Ahad (28 Ogos) – Sokongan terhadap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili iaitu Dr Johnical Rayong Ngipa untuk menjadi menteri muda dalam Kabinet Kerajaan Negeri nyata semakin mendapat sokongan kuat daripada rakyat sekarang ini.

Ia terbukti apabila seramai 40 orang Ketua Masyarakat dari kawasan daerah kecil Engkilili memohon kepada barisan pucuk pimpinan tertinggi Barisan Nasional (BN) supaya Rayong dilantik menjadi menteri muda menerusi rombakan kabinet kelak.

“Lagipun beliau (Rayong) merupakan calon BN pertama yang meraih majoriti terbesar dalam sejarah pilihan raya negeri di kawasan DUN Engkilili iaitu 3,807 undi pada pilihan raya negeri lepas.

“Ia secara tidak langsung membuktikan bahawa Rayong adalah pemimpin yang dekat di hati rakyat dan memohon agar kerajaan mempertimbangkan hasrat kami pada rombakan kabinet yang dijangka berlaku pada bulan September kelak,” kata Pengerusi Tuai – Tuai Rumah Daerah Kecil Engkilili iaitu Kanselor Tuai Rumah Roy Edward Entalai.

Beliau ketika ditemui sebaik sahaja selesai Majlis Info Komuniti 1 Malaysia di Selindong Ulu, Engkilili kelmarin juga memberitahu Rayong mudah bekerjasama dengan Ahli Parlimen Lubok Antu iaitu William Nyalau Badak untuk memajukan kawasan mereka.

Malah Rayong kata Entalai juga rajin menjenguk keadaan rakyat di kawasan DUN Engkilili bersama Nyalau bagi mengenalpasti masalah yang dihadapi oleh mereka bagi tujuan tindakan lanjut selepas itu.

Terdahulu Majlis Info Komuniti 1 Malaysia di Selindong Ulu, Engkilili itu telah dirasmikan oleh Rayong sambil dihadiri oleh Pembantu Penerangan Daerah Sri Aman, Dennis Tandat dan ketua kaum yang lain.

Rayong merupakan salah seorang daripada enam orang calon Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP) yang telah berjaya mempertahankan kerusi BN pada pilihan raya negeri lepas.

Beliau memperoleh sejumlah 4,928 undi manakala Marudi @ Barudi anak Mawong dari Parti Keadilan Rakyat mendapat sejumlah 1,211 undi, Semijie Janting dari Parti Kebangsaan Sarawak mendapat 393 undi dan calon Bebas, Jimmy Simon Maja mendapat 414.

Tamat.

No comments:

Post a Comment