Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 August, 2011

1,136 hektar tanah NCR di Kampung Tuie, Pusa akan disukat JTS selepas raya nanti



Caption: SERIUS...Anthony sedang menyampaikan taklimat terhadap penduduk ketika berlangsung majlis dialoq di Kampung Tuie, Pusa, baru-baru ini.


PUSA, Rabu (24 Ogos) – Seluas 1,136 hektar Tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) di kawasan Kampung Tuie, Pusa, Betong akan diukur secara perimeter oleh Jabatan Tanah Dan Survei (JTS) Bahagian Betong selepas sambutan Hari Raya Aidilfitri nanti.


Penguasa JTS Bahagian Betong, Anthony Aboi berkata demikian ketika berlangsung Majlis Dialog Lapangan Inisiatif Baru NCR bagi kawasan Kampung Tuie, Pusa di Masjid Kampung Tuie, Pusa baru-baru ini.


“Isu tanah NCR cukup isu sensitif dan sentiasa dekat dihati rakyat sehingga kerajaan bertindak untuk memperkenalkan Pelan Inisiatif Baru NCR bagi menangani perkara terbabit sebelum ini.


“Justeru saya meminta kerjasama daripada pemilik-pemilik tanah NCR di kawasan Kampung Tuie, Pusa ketika berlangsungnya kerja-kerja pengukuran perimeter ini nanti,” katanya.


Inisiatif terbabit katanya terbahagi kepada dua langkah iaitu langkah pertama ialah kawasan NCR yang dilulus akan disukat perimeter dan diwartakan sebagai Rezab Gunasama Bumiputera ( Pertanian ) dibawah Seksyen 6 kanun Tanah Negeri.


Bagi langkah kedua pula kata Anthony, tanah milik penduduk akan disukat secara individu dan sebelum surat hakmilik dikeluarkan di bawah seksyen 18 kanun Tanah Negeri.


“Ini adalah demi memastikan bahawa pemilik tanah NCR mempunyai jaminan ke atas tanah yang telah diwarta oleh kerajaan menerusi Inisiatif Baru NCR berkenaan,” menurut beliau.


Selain itu kerja pengukuran tanah NCR katanya juga adalah merupakan satu usaha yang berterusan daripada JTS dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK10) tidak seperti yang didakwa oleh pihak pembangkang pada pilihanraya lepas.


Ia menurut Anthony terbukti apabila kawasan Entebu / Selambong / Bajau di Saratok telah disukat dan diwartakan sebelum ia diserahkan kepada para Penghulu dan Tuai-Tuai Rumah dalam kawasan berkenaan.


“JTS sentiasa mengamalkan dasar pintu terbuka untuk berbincang dan mendapatkan pandangan daripada penduduk kampung berhubung proses pelaksanaan Inisiatif Baru NCR,” katanya.


Sementara itu Penghulu Kampung Tuie, Ahmad Nudin mengucapkan terima kasih kepada kerajaan kerana telah mengiktirafkan Tanah NCR komuniti Melayu Kampung Tuie.

Terdahulu majlis itu turut dihadiri oleh Penghulu Ahmad bin Nudin, KK Haji Jemi bin Haji Rambli, JKKK Kampung Tuie, Pusa serta lebih 80 orang penduduk Kampung Tuie.

Tamat.

No comments:

Post a Comment