Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

24 July, 2011

SMK Sri Aman tetapkan sasaran jadi Sekolah Cemerlang pada tahun 2014



Caption: PENGHARGAAN...Ibrahim (kiri) menyampaikan cenderamata kepada Masir (kanan) ketika berlangsungnya majlis itu.


SRI AMAN, Ahad (24 Julai) – Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sri Aman berhasrat untuk mencapai status Sekolah Cemerlang menjelang tahun 2014 kelak kata pengetuanya Haji Ibrahim Jemain.

Menerusi sasaran terbabit kata beliau pihak SMK Sri Aman akan cuba mencapai status ‘sifar’ bagi masalah disiplin berat sekiranya mahu mencapai hasrat untuk menjadi Sekolah Cemerlang pada tahun itu nanti.

“Untuk itu pihak kita telah memperkenalkan lima sifat jati diri baru yang ditujukan kepada ibubapa dan murid demi membolehkan SMK Sri Aman mencapai status Sekolah Cemerlang pada tahun 2014 kelak.

“Lima sifat jati diri terbabit adalah menepati masa (datang awal ke sekolah), amanah (tanggungjawab dikalangan semua pihak), kerjasama, rajin dan berbudi bahasa (tingkahlaku pertuturan antara murid, guru dan ibubapa),” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Hari Permuafakatan dan Hari Terbuka Persatuan Ibubapa Dan Guru (PIBG) SMK Sri Aman bertempat di Dewan Hollis Tini, sekolah berkenaan kelmarin.

Selain itu Ibrahim juga berharap agar ibubapa murid menjalinkan hubungan kerjasama yang lebih erat dikalangan guru SMK Sri Aman demi mempertingkatkan status akademik sekolah selepas ini.

“SMK Sri Aman juga mempunyai beberapa pencapaian yang mengkagumkan setakat ini seperti sekolah ketiga terbaik bagi pencapaian keputusan PMR 2010 berbanding enam buah sekolah menengah di Bahagian Sri Aman.

“Malah sekolah ini juga berada di kedudukan ketiga berbanding enam buah sekolah menengah yang lain dalam Bahagian Sri Aman dari segi pencapaian SPM 2010 dan terbaik dari segi pencapaian STPM bagi tahun 2011 di peringkat lebih tinggi,” katanya.

Justeru beliau berharap agar pencapaian memberangsangkan ini dapat menjadi dorongan untuk para ibubapa, murid dan guru bagi mempertingkat keputusan akademik sekolah di masa akan datang.

Terdahulu majlis yang dirasmikan oleh Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat itu turut disaksikan oleh Pegawai Pelajaran Daerah (PPD) Sri Aman, Jamit Ajok, Yang Dipertua PIBG SMK Sri Aman, Robert Nuli, para guru dan ibubapa murid SMK Sri Aman.

Tamat.

No comments:

Post a Comment