Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 July, 2011

Rakyat Sri Aman dipelawa untuk guna Pusat Maklumat Rakyat di Jabatan Penerangan Sri Aman


Caption: SERIUS...Fachrio (berdiri kanan sekali) bersama kakitangannya iaitu Salleh (berdiri kiri) dan Stanley (tengah) ketika sedang membantu pengguna PMR di Pejabat Penerangan Daerah Sri Aman hari ini.


SRI AMAN, Rabu (27 Julai) – Rakyat dari kawasan dalam dan luar bandar di Sri Aman dipelawa untuk menggunakan kemudahan komputer dan internet secara percuma di Pusat Maklumat Rakyat (PMR) mulai sekarang.

Kemudahan PMR terbabit boleh digunakan oleh rakyat yang bertempat di Jabatan Penerangan Malaysia Bahagian Sri Aman, Wisma Persekutuan Fasa 1, Jalan Abang Aing, dalam Bandar Sri Aman ini.

“PMR diperkasakan lagi apabila pihak kita dengan kerjasama Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia (SKMM) telah menaiktaraf talian pusat terbabit menjadi Pusat Jalur Lebar.

“Untuk itu pihak kita telah mengikmarahkan PMR pada hari ini untuk didedahkan kepada rakyat dalam kawasan Sri Aman mengenai fungsi kemudahan terbabit,” kata Pegawai Penerangan Daerah Sri Aman, Fachrio Ferdian Shah.

Katanya pembukaan PMR Daerah Sri Aman yang menyediakan sejumlah sembilan unit komputer ini bertujuan untuk meningkatkan keupayaan serta kebolehcapaian maklumat berkaitan jabatan atau agensi berkaitan secara meluas kepada rakyat.

Selain itu PMR kata Fachrio juga berfungsi untuk menyokong penyebaran maklumat mengenai dasar kerajaan di peringkat lapangan disamping membantu meningkatkan sistem penyampaian maklumat kepada rakyat.

“Antara perkhidmatan yang disediakan menerusi PMR adalah Portal 1Klik, edaran / rujukan bahan penerbitan Jabatan Penerangan Malaysia, bahan maklumat audio visual, keratan akhbar, pemudahcara pencarian maklumat dan poster (kabinet, Agong).

“Justeru rakyat digalak datang ke sini untuk memanfaatkan sepenuhnya kemudahan PMR sejajar dengan dasar pencelikkan IT (Teknologi Maklumat) yang dicanang oleh Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan dari masa ke semasa,” katanya.

Terdahulu PMR Daerah Sri Aman telah dibuka kepada orang ramai dari jam 8 pagi hingga 1 petang dan dari jam 2 petang hingga 4.30 petang bermula dari hari Isnin hingga Khamis.

Namun pusat berkenaan akan mula beroperasi dari jam 8 pagi hingga 11.45 pagi dan jam 2.15 petang hingga 4.30 petang bagi hari Jumaat sebelum ia ditutup untuk hari Sabtu serta Ahad.

Tamat.

No comments:

Post a Comment